Jedenaosmdesátiletá
umělkyně vzpomíná na nelehkou dobu komunismu a mluví o své
tvorbě.
|
Zdenka Zipperová ve svém ateliéru . |
Hodonín
- Keramička Zdenka Zipperová nemá vlastní webové stránky. Na
internetu jsem o ní našla jediný článeček, a to z roku 2013.
Nepoužívá počítač. Říká, že potřebné informace se k ní
beztak dostanou a raději něco vytváří… I tak si dokázala
udělat jméno.
Jedenaosmdesátiletá
výtvarnice a keramička Zdenka Zipperová je samouk. Postrádala
ten správný dělnický původ, a to natrvalo ovlivnilo její život
v komunistickém režimu. Otec Zdenky Zipperové pracoval jako
správce zemědělských statků, jeho otec i děd byli porybní,
žili v jižních Čechách v okolí Dačic. Tatínek Zdenky
Zipperové se dokonce osobně znal s Emou Destinovou a
rodina uchovává dopisy této světoznámé české operní pěvkyně.
Když
byla malá...
Zdenka
Zipperová se narodila jako nejstarší ze tří dětí v Puklicích
u Jihlavy, kde otec správcoval. Později se odstěhovali do Vlčic,
tam přišli na svět její sourozenci, a své dětské válečné
vzpomínky má spojené s Vojkovem u Benešova u Prahy. Zemědělský
statek, který jejich otec zde spravoval, patřil k zámečku – v
té době obsazeném německými vojáky. Zdenka Zipperová si dobře
pamatuje, jak maminka namazala chleby se sádlem a dala dětem větší
svetříky, do kterých chleba schovaly a pak je nenápadně, když
se stráž otočila, házely vyhublým válečným zajatcům, kteří
jen tak polehku oblečení kopali ve zmrzlé zemi. Bylo to v době
heydrichiády. Svého otce si váží i za to, že až dokonce války
ukrýval dvě ženy ruské národnosti, které za ním kdosi poslal.
„Maminka
byla o osmnáct let mladší než otec. Tatínek byl Masarykovec, i
vzhledem. Štíhlý, vysoký, nosil rajtky…“ vzpomíná Zipperová
a dodává, že jí rodinný model připomíná film Postřižiny.
„Tatínek byl intelektuál, spíše strohý asketa, ale maminka
byla srdečná, společenská… uspořádala třeba zabíjačku,
pozvala sousedy – a lidé ji měli rádi,“ popisuje.
Po
válce
Od
roku 1945 otec Zdenky Zipperové správcoval na zemědělském
statku v Mutěnicích, o čtyři roky později se rodina přestěhovala
do Hodonína a bydleli na zámečku, který v té době patřil
Státním statkům. „Otec byl jmenován ředitelem Státního
rybářství a staral se o rybníky od Přerova po Mikulov,“
vypráví Zipperová. Když se odstěhovali, zámeček se vracel do
původního stavu a byl předán Muzeu Hodonín. „Shodou
okolností jsem právě v těchto prostorách instalovala zahajovací
výstavu muzea. A nenápadně jsem dodávala - tady býval obývák,
tady kuchyně…,“ vzpomíná keramička.
Vypadalo
to, že přestože skončila základní školu s vyznamenáním, jí
soudruzi studium vůbec neumožní, nakonec mohla absolvovat alespoň
dvouletou zemědělskou školu v Kroměříži, obor pěstitel,
chovatel. Svoje první zaměstnání získala na umístěnku v
hodonínské mlékárně.
Od
malička ráda kreslila, byla šikovná na výtvarné činnosti a ve
svém dalším zaměstnání v Cihelnách Hodonín se dostala do
oddělení propagace. Měla na starosti fotodokumentaci, nástěnky,
plakáty a taky závodní časopis a socialistickou soutěž. „Pro
zpestření jsem do časopisu zařazovala různé aforizmy a otázky,
občas to souviselo s biblickou tématikou…. Ale nebylo to jen tak,
soudruzi si to vztahovali na sebe a viděli v tom provokaci,“
vzpomíná Zipperová.
Právě
v cihelnách se dostala k hlíně a pecím a začala se zabývat
keramikou. Pořídila si i hrnčířský kruh. „U
Karla Němce v Ratíškovicích, který dělal užitou keramiku,
jsem se učila malovat na surovou glazuru. To není jednoduché…
Materiál saje a každý tah je na ní vidět,“ přibližuje
výtvarnice.
Konec
socialismu s lidskou tváří...
1.
dubna 1969, den před svými narozeninami, dostala od vedení
podniku hodonínských cihelen výpověď. „Byla to těžká doba,“
vzpomíná Zdenka Zipperová, „ten tlak, pod kterým jsme žili,
byl k neunesení,“ osvětluje společenské podmínky po srpnové
okupaci vojsk. „Nejdříve se všichni stavěli odmítavě k
příchodu sovětských vojsk, i komunističtí funkcionáři… pak
bylo třeba ale rychle otočit, protože stranické vedení po
návštěvě Moskvy změnilo politický kurs...“ Vyslechla si křivé
obvinění o tom, že psala protikomunistická hesla nebo malovala
hákový kříž. „Bylo třeba najít a potrestat viníky – a já
jsem měla být jeden z nich,“ popisuje tehdejší praktiky. „My
nemusíme nic dokazovat, to ty musíš, soudružko dokázat, že
nemáme pravdu,“ zastrašovali. „A když jsem při prověrkách
řekla, že neschvaluji žádná cizí vojska v naší zemi – byl
ortel vynesen.“
Další
ránou bylo to, že přišel o zaměstnání i její manžel, který
pracoval jako ekonom v hodonínském podniku Lacrum Brno. „V jeho
kádrovém posudku se objevilo například to, že kazí
socialistickou mládež, protože trénuje basketball – a propaguje
tak západní kapitalistický sport a styl života. Manžel pak musel
denně dojíždět do závodu Lacrumu v Břeclavi,“ dodává
Zipperová.
Vybavuje
si příhodu, kdy se nabídla sympatické ředitelce v mateřské
škole, kam chodil její syn, že vyrobí věnec, protože se
školka chystala uctít památku Jana Garyka Masaryka. Nečekala, že
paní ředitelka z vděčnosti věnec dozdobí stuhou, na které
bude napsáno „Věnuje Igorek Zipper“. Tenkrát si prožila
opravdu horké chvilky…
K
památníku prvního československého prezidenta v Hodoníně se
váže ještě jedna příhoda: Zdenka Zipperová si připomíná
den, kdy se na kole zastavila u sochy prezidenta Masaryka a položila
tam kytku. Pár dnů na to našla ve schránce fotografii – kolo
opřené o strom a ona s kytkou… „Tehdy jsem se opravdu vyděsila
a říkala jsem si, co z toho bude… a že už tak máme problémů
nad hlavu. Naštěstí se to brzy vysvětlilo. Fotky pořídila
známá, která bydlela poblíž a zkoušela nový fotoaparát.-“
Když
se řekne „normalizace“...
„Nejhorší
bylo, že vám zkazili kádrový posudek, kvůli kterému jste pak
nemohl najít další práci,“ vysvětluje tehdejší obavy a
strachy o budoucnost Zdenka Zipperová. „Fungovaly uliční výbory
KSČ. Rozhodovali o vás lidé, kteří dostali do rukou moc...“
popisuje stav věcí. Pak vystřídala ještě několik zaměstnání,
pracovala například v Restauracích a jídelnách Hodonín.
Devět let byla zaměstnána v Sigmě Hodonín. „Na umělecké
průmyslovce v Brně jsem absolvovala obor Písmo, za to jsem
skutečně ráda, písmo je krásná věc...“ vyznává se Zdenka
Zipperová. I v Sigmě pracovala v oboru propagace a navrhovala
například alegorické vozy do prvomájového průvodu nebo fotila
na strojírenském veletrhu v Brně a pózoval jí dokonce i předseda
vlády Štrougal. Zapojila se do činnosti zahrádkářů,
Svazu československo-sovětského přátelství, ve svazu žen ji
využívali ke tvorbě pozvánek, což se počítalo do kladných
bodů pro přijetí na školu. „Dělali jsme si starosti,
aby syn mohl studovat. Dozvěděli jsme se, že o polovině míst je
už rozhodnuto předem,“ vybavuje si Zdeňka Zipperová.
Připomíná
si také to, jak za socialismu fungovaly komise, kterými musel
projít každý její výrobek, pokud ho chtěla samostatně vytvářet
a prodávat. Komise pracovala při Krajském národním výboru v
Brně. „Chodil tam člověk, který vyráběl dřevěné hračky.
Nebo kolotočáři, kteří dělali papírové růže,“ vzpomíná
na absurditu té doby výtvarnice. Každý typ výrobku dostal své
číslo.
„Když
byla na keramickém talířku kopretina – tak tam musela zůstat
kopretina, kdybych namalovala růži nebo blatouch, koledovala bych
si o malér...“ přibližuje autoritářský režim keramička.
Čtyři roky před odchodem do penze pracovala Zipperová v podniku
Maryša Hodonín. „Tady jsme například dělali návrhy figurek a
obalů čokoládových výrobků s vánoční nebo velikonoční
tématikou,“ vzpomíná. Po odchodu do penze se své životní
zálibě mohla věnovat naplno. Na dvorku rodinného domku má malou
dílnu s hrnčířským kruhem i vlastní pec.
Tvorba
– figurální keramika a folklór
Zdenka
Zipperová ve svém díle nejčastěji spojuje keramiku a folklór.
„Folklór mám ráda, k folklóru patří krásný pohyb – a ten
se snažím věrně zachytit a vyjádřit,“ říká výtvarnice.
|
Detail reliéfu zdobící interiér vinného sklípku. |
„Pamatuji
si, jak jsem jako malá šla s rodiči na výstavu knížek v
Mutěnicích a vybrala jsem si tam kalendář Mikoláše Alše – a
podle něj jsem si doma malovala.
Jako děcko jsme sedávali v kostele celá rodina u oltáře – a já
jsem se dívala na lidi – jak klečí… Nebo na pána ve vlaku,
ten má nádherný plnovous… říkala jsem si a přemýšlela
jsem, jak bych to namalovala, ztvárnila. Doteď se tak dívám –
aniž by to byl můj záměr. Najednou se přistihnu, že nevím o
čem je řeč… moje pozornost jde jinudy. Všímám si póz, pohybů
lidí a ukládám si do paměti, jak bych to namalovala nebo
vymodelovala. A nemusí mě to nikdo učit. Tak jako vidíte hrubku
v textu, tak vidím chybu... Vystudovala jsem „hnojařinu“, ale v
životě si každý přitáhne, co v srdci nosí,“ říká
výtvarnice. „Tak jsem se i já dostala na pracovní místa, kde
jsem mohla aspoň částečně uplatnit svůj talent a jsem za to
vděčná,“ dodává.
Zdenka Zipperová přijímá každou výzvu. Vytváří figurální
keramické reliéfy. Například vyzdobila takto pivnici Švihák na
Národní třídě v Hodoníně. Často tvoří reliéfy figur
vetší než metr v národopisném kroji, kterými krášlí
omítky vinných sklípků. V Petrově najdeme její reliéf sv.
Floriána, patrona hasičů, a v Kobylí svého Floriána slavnostně
odhalovala společně s herečkou Terezou Brodskou.
|
Detail výzdoby z pivnice Švihák v Hodoníně. |
Krojovaní
v betlémech
Největším dílem Zdenky Zipperové je keramický betlém, který
čítá pět set figur. Vyrobila ho během šesti let pro sběratele
keramiky v Moravském Žižkově. „Nejdříve jsem udělala
základní postavy betlému, Pannu Marii, Ježíška a sv. Josefa,
pak několik postaviček v místním kroji a potom přibývaly
další. Objednavatel Jaroslav Buzrla se zajímá o etnografii, takže
mi nosil fotografie a detailní popis krojů z okolí, a nakonec
jsou zde zastoupeny prakticky všechny kroje u nás i na Slovensku.
V tomto směru je betlém myslím skutečně unikátní,“
dodává keramička.
Dvě
stě figur, včetně krojovaných, tvoří betlém Jana
Plchuta, který žije v Mutěnicích. Dílo sklidilo obdiv na
výstavě betlémů ve Francii v městě Allouvile. A odsud pak
Zdenka Zipperová dostala objednávku na výrobu betlému Normandie
s postavičkami v normanských krojích.
Umělkyně
měla již několik výstav v Lužicích, Dolních Bojanovicích,
Kobylí a v Hustopečích.
V
interiérech vinných sklepů hrají její reliéfní cimbálky,
tančí krojované páry, zpívají šohaji a vinaři nalévají z
koštýřů.
A
která zakázka se opakuje nejčastěji? „Je to soška sv. Urbana,
patrona vinařů, která nesmí chybět v žádném vinném
sklípku,“ říká Zdenka Zipperová. A popisuje příhodu, kdy sv.
Urbana ztvárnila s úsměvem na tváři a se sklenkou vína
v ruce, ale když ho vytáhla z pece, vysokou papežskou
pokrývku hlavy – tiáru měl nakřivo – „zkrátka působil
jako opilý světec...“, usmívá se Zipperová. Soška se přesto
líbila a a vzala si ji hned její přítelkyně v Lužicích.
„Kdybych něco takového chtěla úmyslně vytvořit, tak se to
nepodaří,“ uzavírá šibalsky autorka.
|
Vinný sklep v Mutěnicích vyzdobený keramickými reliéfy Zdenky Zipperové. |
Zdenka
Zipperová
Narodila
se 2. dubna 1936 v Puklicích u Jihlavy.
Rodina
se často stěhovala, až zakotvila v Hodoníně.
V
roce 1969 byla propuštěna ze zaměstnání v Hodonínských
cihelnách, vystřídala několik dalších zaměstnání, naposledy
pracovala v Maryši v Rohatci.
Je
dvanáct let vdovou, syn Igor žije ve Zlíně.
Od
mládí se věnuje keramice, především figurální. Vytvořila
velké betlémy s krojovanými postavami, ten největší čítá 500
figur.
Vytváří také nástěnné keramické reliéfy nebo folklórní
motivy na vchodech do vinných sklípků v okolí.
(ČLánek vyšel ve Slovácku.)