Lucie Tomanová a Tom
Kubák „v akci“. Foto:
Miroslav Pavko
|
Kyjov
- Tvrdí, že za něj mluví jeho práce a lidé, o kterých točí,
mají prý daleko zajímavější životní příběhy, než je ten
jeho. Naše dlouho plánovaná schůzka se tak uskutečnila až po
roce. Kameraman a režisér Tomáš Kubák spolu s produkční Lucií
Tomanovou, která se podílí na jeho filmových dokumentech několik
posledních let, přišli v dobré náladě a lehké euforii z
čerstvě dokončeného filmu Jednou budu králem, který měl
premiéru v neděli 2. února v Kyjově v kině Panorama.
Váš nejnovější filmový dokument je o Jízdě králů ve
Skoronicích. Oba jste se narodili v Kyjově, srdci Moravského
Slovácka, a žijete zde. Jaký je váš vztah k lidové kultuře, k
folkloru?
Tom: Ani jeden z nás dvou nebyl nikdy v kroji. Pouze Jiří
Holba, střihač našeho filmu, který pochází z Valašska a žije
v Praze, chodil v kroji ještě jako děcko. Ovšem ve valašském.
Přesto, nebo možná právě proto, nás s Luckou oba moc lákalo
natočit o této prastaré tradici Jízdě králů, udržované pouze
na čtyřech místech Slovácka, celovečerní časosběrný
dokument. Chtěli jsme zjistit něco víc o jejím původu, třeba co
znamená ono tajemné zvolání „hýlom, hálom“, a ukázat
především její současnou podobu. Představit blíž osobnosti s
ní neodmyslitelně spojené právě u nás na Kyjovsku, ve
Skoronicích.
Lucie:
Ano, je to tak, jak říká Tom. Musím se přiznat, že i mne,
přestože jsem vyrostla a žiju v Kyjově, folklor spíše míjel.
Na jednu stranu byl odstup od tématu určitým přínosem, na druhou
stranu jsem moc ráda, že mám díky natáčení možnost proniknout
dál. Potkala jsem se tak s lidmi, jejichž životy spojuje
víra, tradice, radost ze zpívání lidových písniček a touha
setkávat se, sdílet a udržovat tohle všechno při životě dál,
a to má smysl.
Jak jste měli při natáčení rozděleny role?
Tom: Lucka jako produkční zajišťovala a připravovala vše
potřebné, domlouvala termíny natáčení, zajišťovala komunikaci
s protagonisty filmu. Při natáčení samém měla na starosti zvuk
a společně se mnou vedla s lidmi, kteří v danou chvíli stanuli
před naší kamerou, rozhovory, což ji šlo naprosto skvěle!
Lucie: Držet
dlouhou tyč s mikrofonem je někdy docela únavné (úsměv)... ale
teď vážně, byla to radost! Jak natáčení
rozhovorů, tak i samotná Jízda králů ve Skoronicích. Ráda
mluvím s lidmi, takže když Tom přišel před několika lety s
nabídkou spolupráce na filmech, neváhala jsem ani minutu. Tom má
na starosti kameru a působí jako režisér. Většinu svých filmů
zároveň stříhal, v tomto případě ale nechal střih na
kolegovi.
Film Jednou budu králem měl premiéru 2. února v Kyjově. |
Tom: Natočili jsme během tří měsíců o Jízdě králů
asi dvanáct hodin záznamu. Střih nabízí mnoho možností a někdy
je lepší mít odstup od zpracovávaného tématu. A ten se po tak
intenzívním natáčení se Skoroňáky hledal docela těžko.
Pustili nás totiž k sobě domů, do obýváků, sklepů, dvorů...
Vznikla řada unikátních i velmi osobních výpovědí. Proto jsem
tentokrát střih svěřil Jurovi Holbovi, což se myslím ukázalo
jako dobrá cesta a výsledné podobě filmu to prospělo.
Projevila se při natáčení typická moravská pohostinnost?
Lucie: No jejda..! Víno, koláčky, řízečky… bez toho se
neobešlo žádné natáčení. Já mám víno ráda, ale bohužel
jsem řídila. Lidé jsou zde opravdu pohostinní. Až nám přišlo
líto, že často musíme odmítat. Tom si nosil svoje svačinky...
Tom: No, já totiž nejím maso. A ještě ke všemu nepiju.
To není u nás na Slovácku úplně běžné, že? A ve Skoronicích
byla ta pohostinnost během našich natáčení rozhovorů i Jízdy
samotné opravdu převeliká! Lucka se musela často obětovat a
přijímat ji i za mě.
Jste samouk? Jakou školu jste studoval?
Tom: Jsem původní profesí
typograf, grafik. Absolvoval jsem střední polygrafickou školu v
Olomouci. S kolegyní jsme v Kyjově řadu let měli grafické
studio. Výtvarná stránka věci mne vždycky zajímala. Což se z
tiskovin postupně přeneslo i na filmovou tvorbu. Mojí ambicí je,
abychom dělali dobré filmy, dokumenty s emocemi, pozitivním
nábojem. Aby byly dobré jak po stránce tématické, filmařské,
dramaturgické, tak právě i výtvarné. Aby se lidi těšili na
další a aby se filmy dostaly k co nejširšímu okruhu diváků. Co
se práce s kamerou i střihu týče, jsem opravdu samouk. Učil jsem
se mimo jiné tak, že jsem se na dokumenty v televizi snažil dívat
pozorně jakoby z pohledu kameramana, střihače.
Lucie: Tom má o tom taky
bezvadné knížky, třeba Sám sobě kameramanem nebo Sám sobě
střihačem. Půjčil mi je, abych trochu pronikla do řemesla – a
je to opravdu obtížné. Ale musím říct, že mne to strašně
bavilo. A pomohlo mi to i v tom, abych pochopila, jak Tom jako
kameraman přemýšlí, aspoň malinko.
Tom: Lucka, když minulý
rok tvořila pro Instagram Slováckého roku krátká videa, udělala
během jediného měsíce obrovský pokrok. Její dílka byla ke
konci už takřka profesionální. No a taky mě před časem uvedla
do světa sociálních sítí, které jsem do té doby nevyužíval.
Ty se k propagaci našich filmů a šíření informací o nich
ukázaly jako velice užitečné a nezastupitelné.
Je pro vás práce s kamerou splněným snem?
Tom: Jednoznačně. A
doslova. Skutečně si pamatuju sny snad ještě z dětství, kdy se
mi zdávalo, jak natáčím filmy, viděl jsem konkrétní záběry,
tváře... A když jsem se o řadu let později vydal s tehdy ještě
půjčenou kamerou poprvé do Řecka, měl jsem pocit, že točím
to, co jsem v tom snu kdysi dávno předtím viděl.
Cestopisné filmy tvoří první kapitolu vaší tvorby. Některé
z tohoto období získaly ocenění na festivalech GO kamera,
Welzlovo Filmobile, World Film. Filmoval jste v Indii, na Srí Lance,
na Filipínách, v Nepálu, Thajsku, na Krétě, v Turecku nebo v
Argentině.
Tom: Třeba v Argentině v
provincii Misiones jsem se naučil pít Yerba Maté, o němž jsem
točil cestopisný dokument a které intenzívně popíjím dodnes.
Pomáhá mi totiž navodit příjemnou náladu například předtím,
než začnu stříhat film. Ano, cestování mne moc bavilo, ale
především asi díky tomu, že jsem zároveň mohl natáčet.
Postupně se vytvořila parta lidí, se kterou jsme viděli kus
světa. A s mnohými z nich jsem dosud v kontaktu.
Píše se rok 2020, od té doby jste urazil velký kus cesty.
Kolik vašich filmů dosud uvedla Česká televize?
Tom: Pokud dobře počítám,
tak je to jedenáct dokumentů. Z cyklu České kořeny a Babylon.
České kořeny, příběhy lidí, kteří odešli z totalitního
Československa za svobodou, jste začal natáčet v roce 2009.
Tom: Téma
protikomunistického exilu mne vždycky zajímalo. Zároveň jsem
chtěl těmito filmy přinést pozitivní zprávy, inspirativní
svědectví o Češích, kteří byli nuceni odejít a ve světě se
neztratili, ba naopak. Oslovil jsem tedy před těmi už více než
deseti lety Mezinárodní český klub a spolu s produkční Martinou
Fialkovou pak krajanské spolky a postupně se podařilo navázat
bližší kontakty, získávat prostředky a natočit několik dílů
tohoto cyklu.
Pro Babylon jste točil o kyjovských rodácích Přemyslu
Máčelovi, který žil v Japonsku, o houslistovi Liboru Meislovi,
který působí ve Vídni, o lékárníkovi Jiřím Dlouhém, který
žil ve Švýcarsku nebo o malíři Vladimiru Abramuszkinovi, který
zakotvil s rodinou ve Věteřově. Máte k některému z těchto
filmů zvláštní vztah?
Tom: Dokumenty pro cyklus ČT
Babylon se věnují lidem, kteří žijí jinde, než jsou jejich
kořeny. Ať už jde o Čechy v zahraničí, nebo cizince u nás.
Ano, s Luckou jsme tady na Kyjovsku dosud natočili celkem čtyři
díly. Každý z medailonků byl pro nás jiný a něčím zajímavý.
Pokud si mám ale jeden vybrat, tak by to byl asi dokument o doktoru
Dlouhém, protože se v něm snad podařilo zachytit jeho životní
příběh jak prostřednictvím vyprávění, tak i swingové hudby
ze starého gramofonu. Použili jsme i vizuální symboly v podobě
klimatu měnícího se nad panoramatem Kyjova jakožto symbolu
příchodu zlých nebo dobrých časů do jeho života, do Kyjova a
vlastně do celé naší země.
Vaše dokumenty podle hodnocení diváků obsahují radost,
vzrušení, mají poetiku. V poslední době se zdá, že tyto
hodnoty znovu objevujete doma, na Slovácku.
Tom: Máme to štěstí, že
jsme se narodili a žijeme v kraji s bohatou tradiční kulturou,
zvyky. Připadá mi důležité zaznamenat je, ukázat lidi, kteří
pro ně žijí a věnují jim svůj čas a spoustu energie. Proto
jsme v dokumentu Jednou budu králem s Luckou natočili i zákulisí
dlouhých a náročných příprav na Jízdu králů. Nechali jsme
promluvit jak jezdce, tak ty, co zůstávají obvykle v pozadí a už
desítky let ji spoluvytváří a organizují, například Marii a
Josefa Holcmanovi nebo třeba pamětnici tetičku Marii Rybovou a
celou řadu dalších.
Lucie: Ve Skoronicích je
jízda králů rodová záležitost, rod Holcmanů, Ingrů nebo Lungů
se účastní této akce po generace. Vyvolávači tam mají asi 150
zastávek, prakticky u každého domu. Tvůrcem veršovaného textu
je spisovatel a právník Josef Holcman, který žije ve Zlíně, do
rodných Skoronic ale často jezdí.
Jeho
sestra Marie Holcmanová je duší náročných příprav Jízdy
králů už více než 40 let. Skoroňáci
sami přicházeli s nápady, jak a co ještě natočit. Jízda králů
je zapsána na seznam nehmotného dědictví lidstva Unesco.
Dokument podle nás nemá jenom lokální význam, chceme ho
nabídnout i České televizi.
Co vůbec znamená zvolání „hýlom, hálom“, které jezdci
na koních opakují?
Tom: Já bych řekl - buďme trochu tajemní. Ať se diváci
přijdou podívat na film. Jožka Holcman tam o tom mluví. Z
důvodu zájmu jsme přidali ještě
jednu projekci v Kině Panorama. Bude ve středu 18. března v 17
hodin.
Líbí se mi název filmu – Jednou budu králem. Kdo ho
vymyslel?
Tom: Napadlo to mne. Tu větu
totiž během našeho natáčení vyslovil budoucí král,
třináctiletý Šimon Šťavík, a zazní hned v úvodu filmu.
Utkvělo mu v paměti, jak mu teta Holcmanová kdysi dávno řekla,
že jednou bude králem… A naše kamera zachytila okamžiky, kdy se
to naplnilo a on se stal králem s růží v ústech. Je to pro něj
velká čest, jak s hrdostí v hlase poznamenává.
A o čem bude příští film?
Tom: Téma se přímo
nabízí, příští rok bude 100. výročí Slováckého roku v
Kyjově. Už máme většinu materiálu natočenu. Ale ještě nás
čeká na tomto filmu hodně práce.
Lucie: Těším se na to.
Práce na natáčení mi přináší radost, nová setkání a nové
zkušenosti a zážitky, za což jsem vděčná.
Tomáš Kubák (nar. 1973)
Pochází ze Ždánic, kde vyrostl. Absolvoval Středí školu
polygrafickou v Olomouci. Svůj první film natočil v roce 2000.
Nyní je na volné noze a natáčí dokumentární filmy.
Lucie Tomanová (nar. 1985)
Narodila se a žije v Kyjově. Na přírodovědecké fakultě
Masarykovy univerzity v Brně vystudovala obor geologie. V
současnosti pracuje ve firmě New Aroma a společně s Tomem Kubákem
točí dokumentární filmy.