Svatobořice–Mistřín
- Otázka položená v angličtině Who Am I? je název divadelní
hry, ve které účinkuje
Hanička Bartoňová ze Svatobořic-Mistřína. Herci
zde hrají sami sebe. Představení nahlíží do
života lidí s handicapem a boří předsudky. Brněnské
divadlo Aldente, které pracuje s herci s Downovým syndromem, teď
nacvičuje kus v angličtině. Na podrobnosti nejen kolem herecké
kariéry její dcery jsem se zeptala maminky Veroniky Bartoňové.
|
Hanička Bartoňová. |
Nechci
být netaktní, ale děti s Downovým syndromem zvládají učit se
divadelní role v angličtině?
Tato
inscenace se hraje tři roky v češtině. Premiéra v angličtině
se bude konat na mezinárodní konferenci na Janáčkově akademii
múzických umění v Brně. Na zkouškách rodiče nebývají
přítomni, takže to bude překvapení i pro nás. Samozřejmě se
jedná o velmi jednoduchou angličtinu, mluvený projev bude doplněn
titulky. Je to pro účinkující další výzva. Režisérka se
snaží zacílit na přednosti jednotlivých herců, přistupuje k
nim jako individualitám. Každý herec s DS je jiný. Někdo
lépe mluví, jiný je výraznější pohybově, neverbálně, další
má dobrou mechanickou paměť nebo je šikovný v improvizaci.
Všichni na sobě pracují v rámci workshopů, na zkouškách,
jezdí na divadelní soustředění. A nutno dodat, že to všechny
baví, jinak by to nemělo smysl. Do budoucna se plánuje vyjet
s celým souborem do zahraničí. Osobní kontakty se
zahraničími profesionálními nebo poloprofesionálními soubory
v Polsku, v Berlíně a v Anglii, kde hrají dospělí
herci s DS, již režisérka brněnského divadla Aldente má.
Abychom
byli zcela konkrétní, musíme říci, že vaše dcera Hana
se narodila s Downovým syndromem. Navštěvuje běžnou
základní školu?
Ano,
byli jsme s manželem přesvědčeni o tom, že je to pro ni to
nejlepší. Studovali jsme dostupné materiály a roky porovnávali
zkušenosti rodičů. Zúčastnili jsme se dvoudenního semináře,
kde otevřeně hovořili pedagogové, asistenti i rodiče
integrovaných dětí. Než dcera nastoupila do školy, absolvovala
jsem semináře pro rodiče dětí s DS zaměřené na osvědčené
metody, například splývavého čtení a metody počítání Yes,
we can. Od čtyř let jsme jezdili na logopedii a na rozvoj
kognitivních funkcí do Brna. I v současnosti tam dcera dojíždí
na rozvoj kognitivních funkcí pomocí Feursteinovy metody. Cíleně
jsme s Hankou pracovali tak, aby její nástup do školy byl co
nejsnazší. Nyní chodí do 7. třídy, má asistenta pedagoga a
svůj individuální plán. Do školy chodí ráda. Má tam
kamarádky, se kterými se stýká i mimo školu. Vnímáme, že ji
přirozeně berou mezi sebe.
|
Maminka podporuje Hanku na mistrovství ČR v paravoltiži. |
Čím
se dcera zabývá ve volném čase?
Miluje
hudbu a knihy s dětským hrdinou. V Brně hraje divadlo.
Ráda tráví čas s rodinou a s kamarády. Miluje vodu.
Kroužek plavání jsme ale letos již vynechali, protože dvakrát
v týdnu jezdí do Hostěnic u Brna na paravoltiž. To je
gymnastika na koni, kterého vede lonžér. Kůň je vlastně jediné
zvíře, kterého se Hanka nebojí.
(úsměv) Od
čtyř let jezdila do Vyškova na hipoterapii. Paravoltiž dělá
Hanka dva roky a letos získala čtvrté místo na mistrovství
republiky ve své kategorii.
Tak
to je pěkný úspěch. Umí si ho užít?
Co
se týká paravoltiže, z toho má velikou radost. Chce vidět
video, jak cvičila, chce se učit nové prvky do další soutěže.
Ale úspěchy druhým přeje a tleská jim nebo je obejme, když
dojedou svou jízdu. Neříká, že chce být první, ale mluví o
tom, že by chtěla medaili. Takže máme na čem pracovat, pokud
bude chtít. Myslím ale, že momentální prožitek je pro ni
silnější než trofej na poličce. Mnohdy je pro ni cesta samotná
cíl. Užívá si všechno proto, že to s někým sdílí. S rodinou, s kamarády, se štábem. To je pro ni důležité.
Jaká
Hanka je?
Hodná,
vděčná, skromná, milá, ochotná. Těší ji život a raduje se
z maličkostí. Umí nás povzbudit, potěšit i překvapit,
třeba květinou, kterou utrhne po cestě ze školy. Záleží jí na
rodině. Doma má své povinnosti. Nad jejich rámec se často ptá,
jestli nám může nějak pomoct. Je báječná sestra. Nyní máme v
pěstounské péči dva chlapečky ve věku pěti a jednoho roku.
Klukům čte, mladšího krmí, zpívá mu, hraje si s ním,
utěší ho, když je v nepohodě. Než jde sama spát, chce
bratry přikrýt a aspoň před spaním pohladit. Není vypočítavá
a je bezprostřední. Při natáčení starostlivě napomínala členy
filmového štábu: „Prosím tě, nekuř. Budeš nemocný. Umřeš
na rakovinu.“ (úsměv) Všichni kolem filmu byli úžasní. Vzali
ji mezi sebe, podporovali potleskem, vlídným slovem, objetím. Byla
to velká zkušenost a zážitek na celý život.
Neměla
Hanička při natáčení trému?
Zpočátku
ano, ale to se brzy změnilo. Na natáčení si užívala všechno.
Chovala se spontánně a byla veselá, vtipkovala a pro režiséra by
udělala snad úplně všechno. Protože cítila právě tu zpětnou
vazbu, to že ji podporují a přijali ji mezi sebe. Herec Standa
Majer nás vzal na krásný výlet za svým kamarádem, Ewa Farna,
která ve filmu hrála, s ní zpívala v maskérně své hity,
režisér ji objal, když se natočil další obraz...
Řekněte
nám, jak se vlastně k filmování dostala.
Jak
už jsem zmínila, Hanka vystupuje s divadlem Aldente, nyní již
pátým rokem. Jeho zakladatelka Jitka Vrbková poté, co se jí
narodila dcera s Downovým syndromem, hledala cestu, jak lidi s DS
lépe poznat. A protože je režisérka, zvolila si jako prostředek
divadlo. Cílem bylo vzájemné obohacení. Hanka vystupovala již ve
třech hrách. O tom, že je vypsán konkurz na film jsme věděli,
ale nějak jsme tomu nevěnovali pozornost. Popostrčila nás právě
režisérka Jitka Vrbková. Konkurz probíhal v Praze
standardním způsobem, holčička před Hankou byla vevnitř asi
patnáct minut a už na pohled se nám zdála mimořádně šikovná.
Hanka byla za tři minuty venku, tak jsme to vyhodnotili tak, že to
byl sice drahý výlet kvůli třem minutám, ale zajímavá
zkušenost… a zašli jsme si aspoň na dobrý oběd.
Znamená
to, že tři minuty stačily, aby si Hanka získala porotu?
|
Filmoví sourozenci Darek a Ema při natáčení snímku Uzly a
pomeranče. |
Známe
to z vyprávění pana režiséra Ivana Pokorného. Řekl, že
ho Hanka přímo okouzlila.
Přiblížíte
čtenářům, o jaký film jde?
Je
to film pro mládež Uzly a pomeranče, vznikl v
česko-německo-slovenské koprodukci. Natáčelo se v krásné
přírodě Lužických hor. Dcera o filmu řekla, že je pěkný a
smutný. Filmovým tatínkem Hance byl Stanislav Majer. Hanka hrála
Emu, mladší sestru hlavního hrdiny, patnáctiletého Darka –
Tomáše Daleckého.
A
hrála ji moc pěkně. Dokonce získala ocenění na Dětském
filmovém a televizním festivalu Otty Hofmana v Ostrově v
Karlovarském kraji.
Ano,
je to tak. Porota dětí a mládeže udělila Hance Ostrovského
dudka za nejlepší dívčí herecký výkon.
Takže
radost...
S
Hankou jsme za těch třináct let, co
je na světě, prožili opravdu mnoho. Jak toho těžkého, tak i
pěkného, nevšedního – a radostného. (úsměv)
Když
se Hanka narodila, bylo vám 23 let. Věděla jste, že budete mít
dítě s Downovým syndromem?
Nevěděla,
a zpětně jsem tomu vlastně ráda. Po porodu jsem místo štěstí
cílila bolest, lítost a strach. Po počátečním šoku jsme se
s manželem rozhodli bojovat a vytvořit dceři co nejlepší
podmínky pro plnohodnotný a šťastný život. Během prvních pár
let jsme neřešili její handicap, protože bylo podstatné se
soustředit na zdravotní stav. Prodělala nezbytnou operaci srdce a
onkologickou léčbu. Nyní se těší dobrému zdraví.
Rozhodli
jsme se pořídit si domek, aby se naše dítě mohlo rozvíjet sobě
přiměřeným způsobem a nezůstalo sedět v panelákovém pokoji u
televize. Do školy to má kousek, takže ve druhé třídě tam
Hanka začala chodit sama. Naším cílem je, aby se v životě
dobrala co největší samostatnosti, a tak jsme jí nebránili. I
když jsme ji samozřejmě zpočátku sledovali za každou popelnicí
a hlídali ji na dálku. Výhodou vesnice je,
že může jít třeba sama nakupovat. Tady se všichni znají, a tak
nemusím mít obavy, že by se setkala s nepochopením a špatným
přístupem. Máme pocit, že je to spíše naopak. (úsměv)
Důležitá je i podpora a přijetí ze strany širší
rodiny, toho si moc vážíme.
Co
má Hanka ráda?
|
Hanička se svými bratry na Slovácký rok v Kyjově. |
Má
ráda, když se něco děje. Vyhledává zážitky, není zatížená
na hmotné věci. Miluje výlety, turistiku, stanování, hodně jsme
toho už společně procestovali. Vzhledem k tomu, že má oslabené
abstraktní a logické myšlení, využíváme výlety jako
prostředek učení. Zkrátka je dobře, když si může novou
realitu osahat. Hodně fotíme, abychom se k navštíveným
místům mohli později, například v rámci učiva, vrátit.
Jako cvičenka jógy pro děti se speciálním postižením se Hanka
dostala i na konferenci do Londýna. Samozřejmě jsme to využili
také k návštěvě muzeí a nejznámějších míst.
Co
byste vzkázala rodičům, jejichž dítě se narodí s Downovým
syndromem?
Ráda
bych řekla, že pro nás život narozením dcery s handicapem
neskončil. Cítíme, že to, co děláme, má smysl. Hanka nám svou
láskou vše vrací. U dětí s DS nesmírně záleží na tom,
jak jsou od nejranějšího věku stimulovány. V době internetu a
sociálních sítí je nalézání informací, podnětů, terapií,
ale i rodin, které mají děti se stejným handicapem, velmi
usnadněno. Nic není předem dané, je potřeba věřit sobě i
dětem. Chce to čas, trpělivost, vynalézavost i finance. Děláme
to, jak nejlépe dovedeme. A nutno říct, že mám dobrého
muže, se kterým jsme zajedno a podporuje mě i v mých aktivitách.
Některé činnosti musíme přizpůsobit
Hančiným potřebám a možnostem, ale v ničem nás to
neomezuje. Tato situace nás učí jen jinak přemýšlet. Naučili
jsme se radovat z maličkostí a zbytečně se netrápit tím,
co bude. Jsme šťastní a
užíváme si život. Cestujeme a plníme si své sny. Pro nás je to
výzva a pro ni nepromarněná šance. Nevzdávejte to.
(Foto: archiv Bartoňových)