Jeho
fotografie viděli ve Francii v Centre Pompidou, ve švýcarském Curychu i španělské Seville. „Já jsem jeho výstavu
viděla v Londýně,“ říká Petra B., rodačka z Kyjova, která žije
poblíž Vídně. V současné době můžeme dílo Miroslava Tichého objevovat po několika letech opět v Kyjově. Galerie
Doma zde u příležitosti nedožitých devadesáti let autora vystavuje jeho výtvarné práce i
fotografie.
„Tichý byl především malíř,“ tvrdí majitel galerie
Vladimír Jež. Fascinace ženami, u nichž Tichý ale nikdy nepřekročil hranici
objektu inspirace své výtvarné vášně, je patrná na jeho kresbách, výkresech
suchou jehlou i olejomalbách.
„Pan Tichý
nechodil na vernisáže, ale kulturní dění zde sledoval,“ dodává Jež. „Často přišel,
prohlížel si obrazy a rád o nich přemýšlel a rozmlouval.“ Domek Miroslava Tichého stál jen pár metrů
od samotné galerie. „Někdy zůstal
i na oběd nebo si dal kapku něčeho ostřejšího.
Poslední roky života ale už vůbec nepil,“ vzpomíná Jež.
Svoje obrazy za svého života Miroslav Tichý nevystavoval
ani neprodával. „Za pár let ten obraz bude mít cenu milion,“ odvedl prý řeč, když narazil na někoho, kdo projevil
o koupi obrazu zájem. Jak známo, doma není nikdo prorokem a Tichý se se svou
vizáží a přístupem k životu byl
nezařaditelnou figurou.
Při jedné hospitalizaci v kyjovské nemocnici,
kam se dostal kvůli úrazu, poté, co u něj provedli celkovou hygienu, jeho „staré
hadry“ vyhodili. Mirek Tichý se ale nedal. Tak nekompromisně se domáhal
svých práv, že oblečení nakonec našli a Tichý v něm spokojeně odkráčel
domů.
Celé roky se o osamělého umělce starala nezištně
sousedka Jana Hebnarová. Na ni Tichý převedl později dědická práva. Měl k ní důvěru a spoléhal na to, že s jeho odkazem dobře naloží. Jana Hebnarová schraňovala jeho kresby a fotografie, které
se válely v domku po zemi mezi odpadky, věci trpělivě třídila. Dobré
sousedské vztahy spojovaly obě rodiny po generace. Po smrti Tichého nechali Hebnarovi Tichého domek opravit, veškeré vnitřní zařízení
renovovali do podoby, jak to vypadalo ještě v době, kdy žili rodiče
Miroslava Tichého. Jeho otec byl vyhlášeným krejčím. Tichého způsob života a
oblékání byla do jisté míry i revolta proti otci, se kterým nevycházel. Pokračoval
v ní však i po smrti rodičů a domek chátral zároveň s jeho majitelem.
Miroslav Tichý zemřel v roce 2011, ve věku
osmdesáti čtyř let. Dočkal se slávy, především díky popularizaci svých
fotografií Romanem Buxbaumem, ale nezajímalo ho to. Své roli životního outsidera,
který je lhostejný k mínění okolí, byl věrný až do samého konce.
Kyjovjáci
vzpomínají
I když někteří nad jeho fotografiemi vrtí nechápavě
hlavou a odmítají změnit svůj úhel pohledu, jeho malířské nadání je
nepopiratelné. „Pane malíři, nakreslete nám něco,“ pokřikovaly na něj děti
začátkem sedmdesátých let. „A on vytáhl odněkud barvičku, namočil do ní prst a jedním
tahem namaloval na chodník obrázek,“ vybavuje si živě dnes třiapadesátiletý Radek Ž. Děti na něho v té
době často pokřikovaly, některé i zle, jiné se ho bály. Nemyl se, nestříhal,
neholil a jeho jediné šaty držely pohromadě jenom „silou vůle“.
„Naši
vzpomínali, jaký to byl na studiích fešák,“ vybavuje si Radek Ž., „černovlasý,
krásně oblečený chodil, vždyť jeho otec byl krejčí. A pak se říkalo, že měl
vyhrát nějakou výstavu… že byl jasně nejlepší. Bylo to za komunistů, někdy
v padesátých letech? A tu výstavu samozřejmě nevyhrál, a od té doby se
tak zatvrdil,“ traduje po Kyjově rozšířenou pověst.
Paní
Marie G. (75) si pamatuje: „V chodbě visely jeho obrazy, nikdy nechtěl nic
prodat. Byl jedináček. Rodiče na něj byli hrdí, maminka ho milovala a starala
se o něj. Zásadní konflikt měl s otcem, dokonce jeden čas přespával na
dvoře v šopce.“
Paní
Marie má pěknou vzpomínku na to, jak jí
na Mikuláše Mirek Tichý coby dítěti
vyrobil andělská křídla z papíru.
„Mirku, nakresli nás... žadonili jsme někdy. A on někoho pár tahy vystihl v kresbě na
chodníku.“
Kyjovský
přízrak...
Miroslav
Tichý se několikrát během svého života ocitl v psychiatrické léčebně,
většinou to bylo ale účelové.
Radek Ž. to dokladuje: „ Moje teta dělala v obchodě
na náměstí a jednou tam přišli nějací zákazníci, bylo to před Slováckým rokem. Jeden z nich vytáhl vysílačku a hlásil: „Akce Tichý“… Byli to tajní a
odváželi Tichého do Kroměříže, aby nekazil turistům dojem z našeho města
plného folklóru.“
Kyjovják
Robert Š. (51) doplňuje: „Pamatuju si, jak na Prvního máje měl nějaký papaláš
projev na tribuně u Domu služeb a Tichý seděl na schodech nad ním… a všichni se
dívali na Tichého... Pak policajti
Tichého odvedli.“
„Sousedka
Jana Hebnarová se nezištně o něj starala,“
vypráví Marie G. „Vykala mu. Respektovala jeho pokyny, že nesmí na věci na
stole sahat. Jana Hebnarová pracovala na sociálním odboru městského národního
výboru, někdy jí i volali a ona se šla o Tichého postarat. Jeden čas chodil
opilý. Jana se se vší ctí o něj starala,
pečovala. Čistila byt, co dovolil. Kupovala mu i rum.“
„Ten
rum mu později ředila, kvůli zdraví,“
doplňuje Vladimír Jež.
|
Miroslav Tichý. Foto: Petr Kozánek |
Miroslav
Tichý považoval údajně za svůj největší vzor Rembrandta. Jana Hebnarová zase přirovnávala
Tichého kvůli jeho všestrannosti k Leonardu da Vinci. Že si sám vyráběl
fotografické přístroje a příslušenství je věcí všeobecně již dobře známou, i
kdy patrně málo pochopitelnou pro většinu lidí. Tichý byl manuálně zručný a
šikovný. Jiří N. (80) vzpomíná, jak vyrobil vnučce své známé houpačku ze
„sukýnky“ lampy veřejného osvětlení. „Přidělal tam sedátko, něco přimaloval...“
„Párkrát
se objevil i v místním baru a kluci ho obdivovali kvůli jeho
inteligentnímu projevu. Mluvil výborně německy, francouzsky,“ vypráví paní Marie
G.
Sláva Tichého
nezměnila
Nebýt
Romana Buxbauma, jehož zásluhou se konalo několik výstav fotografií ve světě,
fenomén Mirka Tichého by zřejmě zůstal neobjeven. K Buxbaumovi měl ale
sám umělec kontroverzní vztah a s výstavami nesouhlasil.
Paní
Libuše S., majitelka zdejšího hotelu, vzpomíná: „Pan Buxbaum byl u nás ubytovaný i se svou matkou.
V době konání výstavy fotografií v Brně v roce 2006 přijel i
se slavným hudebním skladatelem
Michaelem Nymanem. Kupoval zde nějaké fotky, v Kyjově si fotil každý roh a
mluvil v tom smyslu, že příběh Tichého je pro něj námět pro tvorbu.“
Amatérský
výtvarník Tomáš P. po návštěvě výstavy poznamenává: „Během let jsem se naučil s
obrazy "mluvit", obrazy jsou pro mě živé struktury a hledám v nich
sílu vyjádření, která vždy vypoví o autorovi a o jeho zaujetí pro věc a lásce k
jeho vytvořenému dílu, potažmo pak i k ostatním lidem. U Miroslava Tichého je
to nepopiratelné. Také velmi rozumím tomu, že v určitý okamžik přestal malovat
- dával do svých obrazů tolik mimořádné energie, že pak už na to asi moc neměl
síly a hlavně jeho zájem přecházel do stále větších okamžiků, které chtěl
zachytit, což mu fotografie umožňovala.“
Setkání
Fotografii
se Tichý věnoval od konce šedesátých do počátku devadesátých let. Pracoval
stylem voyeura – fotografie pořizoval fotoaparátem většinou schovaným pod
svetrem. V příhodném okamžiku aparát odkryl a stiskl spoušť, aniž by se díval
hledáčkem.
Robert
Š. na něj vzpomíná takto: „V polovině
osmdesátých let jsem si našetřil na ruskou kazetovou kameru a šel jsem ji
vyzkoušet do parku, co to dokáže. Našel
jsem si tam klidný kout a najednou jsem za sebou vytušil stín… ptal se, já
říkám, že to jenom zkouším. Viděl pětiminutový záběr klidné ulice bez aut,
fotka by byla lepší.
Prohlížel
jsem si jeho foťák… bylo to asi udělané z ruské Smeny, s natahovací
gumou, já jsem se ho ptal, jak to cloní.
„Já
to mám v ruce“, říkal, „když natočím ruku takhle, tak… když natáhnu gumu
víc, tak je to rychlejší, když míň tak to jde pomalejc, a jenom odhadem to
natahoval... Říkal jsem si, tak to je geniální, ale ono to asi jde, ten odhad
se naučit. Často se trefil. Mně se líbilo, že to neřešil pomocí matematiky, ale
„by očko", přibližně a většinou to vyšlo.“
„Asi v polovině devadesátých let, jednou
navečer jsem šel kolem jeho domku,“ pokračuje Robert Š., zaklepal jsem, zeptal se - kdo je, pozval mne
dál. Ve vstupní místnosti měl obrazy, oleje. Dívali jsme se na obrazy, říkal
– moment, já to musím oprášit. Byl to zvláštní pocit, jako kdybych se dostal do
míst, kde tři sta let nikdo nebyl a najednou mimořádná návštěva, tak se musí poutírat prach, aby přes něj bylo vidět.
Přinesl
jsem dvě piva, abych nepřišel s prázdnou.
Zpočátku
jsem se ho bál, jako jiné děcka, „kyjovský přízrak“…
Jenže
jednou jsem ho „přistihl“. Děcku vypadlo něco z kočárku, asi hračka, Tichý tam
hledal...“
Miroslav
Tichý
Narodil
se 20. listopadu 1926 v Nětčicích (dnes součást Kyjova), zemřel 12. dubna
2011.
V
letech 1945 až 1948 studoval na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru
Jána Želibského.
V
padesátých letech se obracel k avantgardě, impresionismu a kubismu. Ke svým vzorům počítá
především Picassa, Matisse a Cézanna.
Fotografií
se zabýval od konce 60. let. Aparáty i zvětšovací přístroje si konstruoval sám
z vyřazeného vybavení, plechovek, pivních zátek, brýlových skel a dalších materiálů.
Své fotografie někdy „vylepšoval“ tužkou (zvýraznění
kontur).
Fotografii
se věnoval až do počátku 90. let, kdy s tvorbou definitivně přestal.
Ke
konci 90. let z iniciativy Romana
Buxbauma bylo uspořádáno několik výstav, ke kterým Tichý
nedal svolení.
Na
prestižním festivalu fotografie v Arles v roce 2005 získal cenu objev roku.
Zdroj: Wikipedie