Kyjov-Boršov - Lesní klub pro děti Radovánky, který má své letní stanoviště na boršovských loukách, nabízel
v červenci příměstský tábor. Kapacita
byla naplněná. První týdenní turnus
využilo patnáct dětí převážně předškolního a mladšího školního věku, ale
nechyběli ani dvouletí caparti.
Ti „caparti“ se zde však pohybovali s překvapivou
samostatností. Děti korigovaly dvě pedagožky - asistentky. Obvyklá
formulace - na děti dohlížely dvě učitelky - v tomto případě úplně nesedí.
I když základní dohled musí být – i
tady, v lesní mateřské školce. Než se
vydaly děti dopoledne se svými batůžky na výlet do okolí, asistentky je
přepočítaly. Děti se kolem upravené maringotky,
která slouží jako zázemí školky, pohybují totiž zcela volně, nikde žádný plot, tak jak
ho známe kolem zahrad „normálních“ mateřských školek.
Chystali se na výšlap do okolí.
„Mikina se může hodit,“ říkají vychovatelky, ale to je
všechno. Nikoho nenutí, aby si ji s sebou vzal nebo oblékl, a nikomu s oblékáním nepomáhají.
Některé děti jdou bosé, boty si nesou v batůžku. „Necháváme to na nich,
jak chtějí,“ krčí rameny asistentky. Obě mají pedagogické vzdělání a zkušenosti
s dětma.
„Máme jenom málo pravidel, a proto dětem nedělá problém je respektovat. To základní je, že děti musí
být na doslech. Když na ně zavolám, musí se ozvat,“ vysvětluje Lucie Pavlíčková,
studentka vysoké školy.
Překvapilo mne i otevřené nestřežené ohniště v indiánském
teepee, do kterého měly děti volný přístup. „Z ohně jde žár, žádné dítě si
schválně neublíží,“ uklidňovaly mne. „Oni jsou inteligentní, je chyba je
podceňovat a funguje i pud sebezáchovy.“
Klasické dětské hry před indiánským teepee. |
Nějaký pořádek být musí, a tak před výletem ještě honem
uklidit. „Děti, kdo si kreslil?“ ptá se vychovatelka Martina Stávková, která
pracuje v Domově Horizont v Kyjově. „Já ne“, „já ne“, ozývají se rozhodné chlapecké (!) hlasy. „Já jsem si taky nekreslila,“ zakročí
rázněji vychovatelka, „uklidíme to všichni.“ Někteří se po této výzvě skutečně
do práce zapojí. Je to hotovo jedna dvě. A jde se...
Od sprostých slov
pomůže rituál
Na nábytku z dřevěných palet právě skončila „hodina kreslení“. |
Nabízí se dvě alternativy. „Buď můžeme jít ke splavu, nebo
se podívat po cyklostezce na koníčky,“ láká děcka „teta“ a dává hlasovat. Děti zvedají ruku a
očividně to nedělají poprvé. „Většina vyhrává, jde se na koníčky,“ končí
asistentka hlasování. Dvě dítka však tuto
variantu nesou těžce, jedno z nich „stávkuje“, trucuje. Jsem zvědav
á, co se teď bude dít... Ale žádného zvýšeného hlasu ze strany dospělého se
nedočkám. Pedagožka malému rebelovi věnuje svou pozornost, chlapeček si pěkně
od plic zanadává na celý svět... a za chvíli se přidává k většině.
Jdeme přes most, pod námi teče říčka, nikde žádné zábradlí. Starší děti chrání caparty, když se nerozumně přiblíží
okraji... Vytuším, že je v tom
jakýsi systém, větší děti se starají o konkrétní „mláďátka“ – funguje to, a navíc to dětem dodává sebevědomí.
V průběhu přestávky na kreslení po asfaltu cyklostezky
dochází k pružné změně plánu. „Děti, Wolfík nás zve na třešně k nim
na zahradu, půjdeme?“ Následuje nadšený všeobecný souhlas. Takže měníme směr i
cíl vycházky, vox populi - vox dei.
Kluci si pořád dokola vykládají nějaký přisprostlý vtip –
ale žádná hrůza. Skoro mám dojem, že jsem ho už kdysi slyšela – a také jsme se jím jako
děti bavily. „Se sprostými slovy jsme skoncovali včera odpoledne, Žaneta
s nimi udělala k tomu rituál – a je klid,“ dovídám se. Žaneta
Brhelová je zakladatelkou a „duší“ lesní
školky.
Jdeme polní cestou do kopce, asistentka tlačí kočárek pro
menší děti, ale i ty dvouleté zatím šlapou a stačí. Obrovský meloun na kočáře je sám o sobě dost těžký. Na kopci si ho všichni dají jako
svačinku. Rozkrojí ho jeden z chlapců, šikovně, bezpečně a perfektně. Menší
dílky už krájí asistentka a okřikuje děti, aby z nedočkavosti nestrkaly
ruce blízko ostrého nože. Meloun je krásně červený a šťavnatý. Nabízí i mně –
ale já „neautenticky“ odmítám... a svoje chutě se marně snažím utlouct „
logickým“ argumentem, že meloun jsem měla
včera.
Děti se melounu nemohly dočkat. |
Autenticita je dovednost být sám sebou
„Autenticita místo přizpůsobení“- to je
krédo tzv. „intuitivní pedagogiky“. Intuitivní pedagogika je termín, který v rozhovoru s pedagožkami několikrát padl, a tak se mám čeho chytit. Zjišťuju, že je to směr poměrně nový, vznikl před třiceti lety ve
Švédsku. K jeho základním principům patří neuplatňování moci nad dítětem. Nutit dítě k čemukoliv je mu cizí A nic takového jsem v lesní školce
skutečně neviděla. Spíše jsem měla dojem, že dospělí v přístupu k dětem
minimalizují svou přirozenou převahu a přiznávám, že jsem z toho byla trochu
nesvá. Musela bych si zvyknout na to, že věci mohou fungovat i jinak...
„Ani
není třeba kolikrát vymýšlet nějaký program, děti si řeknou samy, co je
zajímá,“ vysvětlují pohodovým hlasem pedagožky. „Děti mají jinou tělesnou
teplotu než dospělí, tak je lepší to nechat na nich, jak se obléknou.“ „Byli
jsme na přednášce šamana z Latinské Ameriky a tam, když je dítě bázlivé, tak ho
zavedou do buše a buď svůj strach ze zvířat a neznáma překoná a najde cestu do
vesnice, nebo... Podmínky jsou tam tvrdé, nepřežil by tak jako tak.“
Jídelníček a pitný „režim“ na táboře
„K
obědu si dnes uvaříme v kotlíku na ohni kukuřici, to děcka milují,“ těší
se asistentky. V ostatní dny tábora pro děti vařila jedna z maminek. „A moc dobře,“
chválí pedagožky. „Třeba včera jsme měli svíčkovou jenom ze samé zeleniny...“
„Já
nemám vůbec ráda máslo,“ zaškaredila se krásná holčička, když jsem se na jídlo
snažila zavést s dětmi řeč. Vsadím se o co chcete, že tatranku nemělo
v batůžku žádné z nich.
A
co pitný režim? Ptám se vychovatelek, ale cítím, že už jenom to slovo „režim“ sem
zrovna nezapadá. „My děti nějak
nenutíme.... Napije se jeden a ostatní se připojí... funguje to dobře,“
dostávám „osvícenou“ odpověď.
Intuice je v životě důležitá
„Intuitivní pedagogika si klade za cíl rozvíjení intuice, protože je pro život důležitější než
znalosti faktů. Děti se naučí intuitivně rozlišovat, co je v dané situaci
vhodnější, i když rozum by říkal něco jiného. Intuice je něco, co
v sobě plán „moudře“ skrývá,“ odcitovala jsem charakteristiku výchovného přístupu terapeutce, která pracuje s problémovou
mládeží. „To není hloupé,“ zamyslela se.
Trošku
jsem váhala, jak se k dětem chovat. Cílem jejich rodičů je, aby se
jejich potomci stali lidmi vnitřně
svobodnými, schopnými samostatně utvářet svůj život, aby byli odolní proti
manipulaci. I proto jsem se před těmito bytůstkami měla trochu na pozoru. Abych
primitivně nezneužila své momentální převahy...dané pouze počtem odžitých let na této Zemi. To by mi nemuselo projít...
(Reportáž vznikla v r. 2015)
(Reportáž vznikla v r. 2015)
V plné zbroji u hliněné pece. Dnes se v ní chléb nepeče. |
Žádné komentáře:
Okomentovat