pondělí 7. září 2020

Na začátku je čistá jako plátno

Malířka Jitka Němečková mezi svými obrazy.
Kyjov – V Radniční galerii měli zájemci o výtvarnou tvorbu možnost vidět během měsíce srpna působivou výstavu velkoformátových obrazů Jitky Němečkové s názvem Doteky. Autorka používá techniku akrylových barev na plátno. Je autodidakt, malováním se zabývá deset let. „Současně s tím, jak jsem se, někdy oklikou a kostrbatě, propracovávala k vlastní technice, vyvíjela se také má osobnost a pochopení, kdo jsem,“ říká ke své tvorbě i životní cestě malířka.
Rodové kořeny třiačtyřicetileté výtvarnice sahají do nedalekých Nenkovic, odkud pocházel její dědeček, kameník a malíř Josef Ott. Jitka Němečková se narodila ve vesnici Ořechov u Brna.Jako malá jsem se ráda toulala po okolí a vnímala tu nespoutanou krajinu plnou citů, lásky a tajemství,“ vyznává se na svých webových stránkách. V Brně také vystudovala obchodní akademii a v současné době žije a tvoří v Benešově u Prahy. 
 
Obraz s názvem Dotek.
„Inspirací jsou pro mě převážně lidé a jejich prožitky, city a životní příběhy, včetně toho mého. A i v případě, že do obrazu nepromítám samu sebe, stává se, že téma, které na obrazu vznikne, se mě dotýká, a emoce, které návštěvníci mého ateliéru popisují, jsou mi blízké,“ prozrazuje malířka. „Výstavu jsem nazvala Doteky právě proto, že v mé tvorbě jde o laskavé a něžné doteky něčeho známého i nově poznaného, přinášející hluboký prožitek,“ přibližuje.
„Na začátku malby jsem stejně jako plátno čistá, bez záměru, myšlenky nebo touhy vytvořit něco konkrétního, a až do posledního tahu štětce nevím, jak bude obraz vypadat. Krok za krokem jsem se učila nechat ruce a srdce tvořit něco, co vyvěrá z mé podstaty. Naučila jsem se neovládat prvoplánově proudy barev a tvarů a jako malé dítě nesoudit to, co právě vzniká, ale bezmezně tomu důvěřovat,“ popisuje svébytný přístup k výtvarné tvorbě. „V hlubokém soustředění jsem spojená s mou vnitřní částí, kterou se nechávám vést.“
Záleží na velikosti i tématu malby, ale obvykle je dílo do tří týdnů hotové. Své obrazy autorka často doprovází krátkými poetickými texty, které ji v procesu tvorby napadají. V současné době je malování pro Jitku Němečkovou koníčkem, vášní i prací na plný úvazek. 

„Moc ráda bych touto cestou poděkovala všem, kteří na výstavu přišli a stali se tak součástí něčeho hezkého a nezapomenutelného. Nejvyšším cílem a největším uspokojením je pro mě to, když nový majitel najde v obrazu kromě estetického zalíbení i podporu důvěry v sebe samého,“ dodává umělkyně.
Brána do tajemství.   (3x foto: archiv Jitky Němečkové)

Ti, kterým kyjovská výstava třeba kvůli dovoleným unikla, si mohou obrazy Jitky Němečkové prohlédnout na webových stránkách www.obrazyduse.com. I když nechat na sebe působit barvy a tvary jejích maleb naživo je kvalitativně jiný a mnohem výraznější zážitek.








Žádné komentáře:

Okomentovat