pátek 16. července 2021

Žena mi řekla, že bych měl se sebou něco dělat. Tak jsem cvičil a cvičil… říká kulturista Pavel Forman

Kyjov – Odmalička měl rád sport, atletiku i fotbal, ale systematicky se žádné disciplíně nevěnoval. Když mu bylo šestnáct, dostal se mu do rukou zahraniční časopis MUSCLE&FITNESS. Na fotce uprostřed magazínu byl kulturista Dorian Yates. „Tak takhle bych jednou chtěl vypadat,“ řekl si tenkrát. Trvalo to dalších třicet let, ale svůj sen si Pavel Forman splnil.

Jedním z jeho posledních úspěchů je bronzová medaile z mistrovství Evropy v bodybuildingu a fitness 2021 ve španělské Santa Susanně, kde byl součástí českého reprezentačního týmu. Na závodech se tu v různých kategoriích utkala víc než tisícovka svalovců z celé Evropy. Pavel Forman tak dostal nejlepší dárek, jaký si mohl přát, ke svým padesátým narozeninám. Oslaví je v říjnu. Za příkladnou reprezentaci města Kyjova daleko za hranicemi regionu mu osobně poděkoval starosta města František Lukl.

Vrcholových soutěží se Forman účastnil poprvé v roce 2017, ve svých 46 letech, a vyhrál, co se dalo. Stal se mistrem České republiky a absolutním vítězem Masters. O rok později v roce 2018 získal 3. místo na Mistrovství Evropy v kategorii Masters ve Španělsku. Po koronavirové pauze pak v roce 2021 přišly další soutěže a další úspěchy, jak u nás, tak v zahraničí.

I „nesportovec“ asi tuší, že jde o pověstné „třešinky na dortu“ a příznačnou „špičku ledovce“. Co se skrývá pod hladinou? Kolik každodenní dřiny a potu? Kudy vedla cesta k tak výrazným úspěchům a kdo mu nejvíce pomohl? Pavel Forman odpovídá na všechny otázky a zůstává skromný. „Abych si aspoň něco nechal - tak šedesát procent zásluh na mých výsledcích má moje manželka Radka,“ tvrdí překvapivě. 

„Mým cílem je teď dovolená, klid a pohoda“, říká kulturista Pavel Forman

 

Kdy jste začal brát kulturistiku nebo-li bodybuilding, jak se teď říká, vážně?

To si pamatuju přesně, bylo to v roce 2004. V té době jsem lehce přibral a manželka poznamenala, že bych na sobě mohl trochu zapracovat. Tak jsem to vzal doopravdy a od té doby pravidelně cvičím. Cvičil jsem doma, rád jsem chodil do posilovny na Skleňáku, později jsme koupili budovu u trati a zřídili jsme tam fitness IRONGYM. Pracuji zde jako osobní trenér kondičního posilování, trenér kulturistiky a instruktor fitness. Manželka Radka obstarává bar, je tady zaměstnaný syn Tomáš a částečně i dcera. V době koronaviru bylo fitness zavřeno, takže jsem získal spoustu času, mohl jsem se přípravě na mistrovství věnovat naplno. Překážkou bylo poranění zad, které mi nějakou dobu bránilo v plné intenzitě tréninku. Ale bolest ustoupila a všechno bylo v pořádku. Když přišlo znovuotevření fitness, byť v omezeném režimu, pomáhal mi sparing Michal. Díky...
 

Takže vaše žena byla tím prvotním impulsem na cestě k vrcholovým výkonům v kulturistice?

Pavel Forman na závodech.

Je to tak. Vždycky jsem posiloval, už od těch šestnácti, a šampion Dorian Yates, jen o osm let starší než já, byl můj vzor. Obdivoval jsem ho. Přišel, vyhrál soutěž a odešel, ani rozhovory nedával… Cvičil jsem tenkrát s kamarádem, u něj ve sklepě jsme si zařídili první posilovnu, sehnali jsme osy, kotouče… Kamaráda to ale brzy přestalo bavit. Tak jsem začal cvičit s dalším. Později jsem chodil do posilovny na stadionu, ale tu brzy také zrušili. Posilovnu jsem si pak udělal doma. Na vojně na to nebyl čas… Takže jsem posiloval, ale nepravidelně.


Bylo vám tedy 34 let, když jste začal intenzivně cvičit. Kolik hodin to bylo denně?

Asi jednu až dvě hodiny denně, čtyřikrát až pětkrát týdně, dle druhu splitu (rozdělení svalových partií do tréninku, pozn. red.) a typu tréninku. Delší námaha by už působila na svaly destruktivně. Stejně důležité jako cvičení je v bodybuildingu i správná a speciální výživa. A taky pravidelnost. V prvé řadě je důležité, co jíte, a stejně tak, kdy to jíte. Jídlo se podílí na výsledku 70 až 80 procenty, zbytek je cvičení.

Strava pro kulturisty musí obsahovat hlavně bílkoviny, kvalitní sacharidy a minimum cukru. Jak si to hlídáte?

O jídelníček se mi stará moje manželka Radka a za ty roky praxe už se stala odbornicí. Vše nakupuje i připravuje. Začíná to snídaní v sedm hodin ráno a končí proteinovým koktejlem v jedenáct večer. Během dne mi do krabiček připraví až sedm porcí a vím, že v dobré kvalitě i správném množství. Jídlo musí být častější a pravidelné, aby se předešlo takzvaným katabolickým stavům, kdy tělo spaluje svalovou hmotu.

Aby tělo dobře vypadalo, je prý důležitý i odpočinek po namáhavém tréninku. Jak odpočíváte? A kolik hodin denně spíte?

Stará ale pravdivá věta praví, že svaly rostou v posteli a je to ta nejlepší regenerace. Já mám vyzkoušeno, že mi vyhovuje spát sedm hodin denně, to jsem nejvýkonnější. Budík mám nastaven na dvojí zvonění. Po prvním zvonění se v posteli převalím, při druhém zvonění vstávám, budím manželku, aby mi připravila snídani. I u nás doma to tak fungovalo, moje máma vstávala s tátou ve čtyři ráno, nachystala mu jídlo, vyprovodila ho pusou a pak si šla znovu lehnout.

Někteří kulturisté urychlují nárůst svalové hmoty pomocí zakázaných látek, jako jsou například anabolické steroidy. V současné době se dá ale koupit široká paleta legálních doplňků stravy.

K těm přípravkům, respektive doplňkům stravy asi toliko, že jsou důležitou součástí při tomto sportu. Zda ten či onen, záleží na typu tréninku. Nicméně určitě třemi základními doplňky jsou protein, BBCA a L-glutamin. Ovšem stále platí, že základem je vždy kvalitní a vyvážená strava. Budeme-li mít kvalitní stravu a žádný doplňky stravy, půjde to. Pokud ale nebude kvalitní strava, ani ty nejdražší a nejlepší doplňky stravy nepomůžou… 

Kvalitní vyvážená strava. Takže nikoliv kuřecí – rýže, kuřecí – rýže...

To je častý předsudek, ale tak to opravdu není. Člověka je na základě svých anatomických struktur i na podkladě vědeckých evolučních poznatků všežravec. Živočišné bílkoviny určitě patří do jídelníčku člověka, a dokonce jsou v některých fázích vývoje organismu nezbytné. Například při růstu, těhotenství, v období výrazného výdeje energie. Proto já osobně nikterak vegetariánství nefandím. Pravdou ale je, že určitou sebekontrolu a řád stravování vyžaduje. Pokud člověk jí převážně po celý rok správně, nemusí se bát ani vánočního cukroví. Tělo se s tím brzy srovná. S manželkou máme oblíbenou cukrárnu ve Slavkově, kam si v neděli děláme výlet na motorce.
 

Věříte obézním lidem, že se nepřejídají?

Zkušenosti mne naučily, že na jídle nejvíc záleží. A to vždycky. Typickým příkladem jsou slané brambůrky a cola u televize. Brambůrky jsou napité tukem, sůl zavodňuje, coca-cola je samý cukr a navíc plná bublinek, což má vliv nejenom na tuk, ale také na zavodňování organismu. Hodně lidí si stěžuje, jak během koronavirové epidemie přibrali. Posilovny byly sice zavřené, ale chodit a běhat se dalo v parcích nebo za městem. I když jak říkám, nejdůležitější je rozumná skladba stravy. A neplatí ani to, když lidé říkají, kolik toho snědí a nemohou přibrat. Ani to nebývá pravda.

Je něco, co byste nepozřel?

Tlusté. Bůček. To opravdu ne.

Na stránkách vašeho fitness jsou recepty, dokonce i na odlehčené moučníky nebo na vanilkové rohlíčky bez cukru a s proteinem.

Každý člověk je originál, je dobré vyzkoušet, co komu vyhovuje, co mu chutná, po čem se cítí dobře a výkonný. Pozor ale například na jogurty. Na etiketě třeba stojí, že obsahuje 0 procent tuku, ale přitom jsou plné cukru.
 

Kromě individuálních tréninků se zaměřujete na přípravu kluků a děvčat na soutěže. Připravoval jste i Tomáše Horáka, který se stal Mistrem světa juniorů.

To bylo v roce 2010. Cvičil jsem, trénoval jsem jiné a pak se mě manželka zeptala, proč to také nezkusím… tak jsem do toho šel. Příprava trvala asi rok.


To byl váš úspěšný rok 2017, kdy jste se stal mistrem České republiky a absolutním vítězem Masters.

Ano, byl to vydařený začátek. Bohužel došlo i ke smutné události. Zemřel můj táta. Chystal jsem se na mistrovství světa 2019, cvičil jsem a stravoval jsem se jako obvykle, ale během dvou dnů jsem zhubl pět kilogramů. Takže nemělo smysl někam jezdit. I to se může stát. Tento sport vás musí bavit, protože třeba půlroční, roční přípravu na závody zhatí chřipka nebo angína. U ostatních sportů to nebývá až takový problém, ale v kulturistice to nedáte. Tělo rychle a silně reaguje.


Jaká bývá atmosféra na závodech? A jak to celé probíhá? Býváte nervozní?

Atmosféra bývá skvělá. Na tom posledním závodu ve Španělsku byla i výborná organizace. Musím říct, že pořadatelé měli všechno připraveno na výbornou. Byl jsem svědkem toho, kdy závodník neměl roušku. Pořadatel s milým úsměvem naznačil, že bez ochrany dýchacích cest nebude možné se v prostoru pohybovat. Dokonce, podotýkám, že to byla žena – pořadatel, přišlo na postoj, který jasně naznačil NE. Nakonec závodník ustoupil a všechno bylo v pořádku.

Poslední týden před závody bývá náročný, tělo nedostává žádný cukr… a to bývám fakt protivný. Takže je to náročné i pro mé nejbližší okolí.

Pavel Forman s manželkou Radkou. (Foto: archiv P. Formana)


Chcete uvést své míry? Výšku a hmotnost?


Míry nějak neřeším. Snažím se ale hlídat váhu, ta se pohybuje na soutěži do 90 kg, nejlépe těsně pod. Mimo soutěžní váhu mívám do 110 kg.

Jak vypadá váš běžný den?


Ráno snídaně, odjezd do práce, po dvou hodinách další jídlo. Dva klienti ve fitness na osobní trénink a následuje opět jídlo. Tak to jde až do 17.00, kdy startuji svůj trénink. O tom, co budu cvičit, mám vždy dopředu jasnou představu. Za hodinu a půl následuje po tréninkový rituál potřebných doplňků, aby se tělu dostalo nejenom potřebné výživy, ale aby i vydrželo do předposledního jídla toho dne. Celý den pak ukončím proteinovým koktejlem a šup na kutě. Ovšem někdy ze stereotypu vypadnu a pak si, třeba na motorce, dokážu den užít.

Kulturistika je životní styl... 

Kulturistika nebo-li bodybuilding je můj životní styl, na kterém nechci nic měnit. Samozřejmě s věkem budu asi měnit způsob cvičení, ale myslím si, že budu cvičit až do konce, nebo tak dlouho, jak to půjde. A těší mne i práce trenéra ve fitness. Mám radost z každého, kdo se začne hýbat, nejtěžší je vždy ta první návštěva. Je to fajn, když se člověk posune. Ale nemusí chodit jen do fitness, hlavně že se hýbe. Tělesná námaha vyplaví endorfiny a člověk se pak cítí spokojený, co se nepodařilo je pryč, špatné myšlenky odejdou.

A jaké máte další cíle?

Teď určitě dovolená, jídlo, klid, pohoda a pak se uvidí. Tedy co se soutěží týká. Mým velikým cílem je nyní půlroční vnuk Adrien. Těším se na společnou zmrzlinu.


Kulturistika je individuální sport, jehož cílem je dosáhnout požadovaného vzhledu těla. Při tom se hodnotí např. mohutnost a vyrýsovanost svalstva - množství podkožního tuku, objem svalové hmoty, hloubka a tvrdost svalů, symetrie a estetičnost postavy apod. Zásadní partie jsou široká záda i ramena, úzký pas a mohutné nohy. (Zdroj: Wikipedie)



Soutěžní úspěchy Pavla Formana:


2017 - mistr ČR a absolutní vítěz MASTERS

2017 - 9. místo na MS v kategorii MASTERS - Rumunsko

2018 - 3. místo ME v kategorii MASTERS - Španělsko

2018 - 7. místo MS v kategorii MASTERS - Španělsko

2021 - 3. Místo Diamond Cup kategorie MASTERS - Rumunsko

2021 - 3. místo ME v kategorii MASTERS - Španělsko

2021 - 1. místo GP Velká Bíteš kategorie MASTERS - Česká republika

2021 - 1. místo Balkan Cup a absolutní vítěz kategorie MASTERS - Srbsko







Žádné komentáře:

Okomentovat