neděle 17. května 2020

Co dělají lidé v „době koronavirové“?

Omezení volného pohybu a svobodného cestování je nepříjemnost, kterou nám vláda v rámci omezení šíření rizika nákazy nemoci Covid-19 nařídila strpět. Zajímalo nás, jak se s tím lidé v našem okolí vyrovnali a zda jim tyto restrikce přinesly i nějaké výhody a paradoxně třeba i nové příležitosti.
„Protože letos na dovolenou nikam nepojedeme, rozhodla jsem se zvelebit zahradu. Hobby markety naštěstí mají otevřeno,“ říká paní Hana (50). Jejich pozemek v zahrádkářské kolonii za městem tak doznal změn. „Koupila jsem dřevěný stůl a dvě lavice pro venkovní posezení, bambusovou rohož na plot, abychom měli více soukromí, slunečník a možná pořídím i gril, abychom si to letošní léto na zahradě opravdu užili,“ plánuje paní Hana.

Vycházky do přírody byly povoleny od začátku nouzového stavu a toho využila paní Ivana (55). „Dříve jsem se vždy starala o to, abych měla nějaký doprovod, teď jsem ale začala do blízkého okolí vyrážet sama – a zjistila jsem, že mi to vyhovuje. Nemusím se nikomu přizpůsobovat v tempu chůze, sama si určuju cíl a trasu procházky. Objevila jsem pár moc pěkných míst, kde jsem roky nebyla. Sama jezdím i na výlety na kole a je to super!“ pochvaluje si.

Ty, kteří rádi tráví volný čas s knihou v ruce, počátkem nouzového stavu nemile zaskočilo zavření veřejných knihoven. Paní Jana (40) k tomu říká: „Do knihovny chodím, i když ne moc často. Teď ale ta možnost nebyla. Napadlo mne udělat si pořádek doma ve vlastní knihovně a narazila jsem na kousky, ke kterým jsem se ještě nedostala. Byla mezi nimi i knížka k předminulým Vánocům, kterou jsem dostala od syna a kterou jsem tenkrát pro nedostatek klidu odložila. Teď jsem si jsem se do ní s potěšením začetla, je to moc pěkný příběh. Tak díky této nepříjemné koronavirové době jsem měla i hezký čtenářský zážitek,“ uzavírá žena.

Toto bezprecedentní období přineslo většině lidí více volného času, respektive více času tráveného doma. Paní Helena (47) to potvrzuje: „Částečně teď pracuju z domu, děti už moji péči tolik nevyžadují. Čas jsem využila k udělání pořádků v domácnosti a začala jsem spíží. Do obchodu chodíme podstatně méně často než dříve, tak potřebuju mít přehled o potravinách, také proto, abychom jídlo zbytečně nevyhazovali. Vytřídila jsem i oblečení a protože obchody jsou zavřené, dosud jsem nestihla uvolněné místo ve skříních znovu zaplnit,“ usmívá se Helena.

Pan Tomáš (56) má rád výtvarné umění a využil toho, že naše i světové galerie zpřístupnily své sbírky na internetu, např. na https://artsandculture.google.com. Z pohodlí domova si tak prohlíží díla velikánů i s odborným výkladem. „Vidět umělecké dílo na vlastní oči je samozřejmě kvalitativně jiný zážitek, ale tento způsob je také přínosný,“ hodnotí. Internet využívá i paní Lenka (53), která je učitelkou. Nový způsob výuky žáků na dálku je náročný, a tak když si chce od všeho odpočinout, brouzdá po internetu a hledá zajímavé recepty, protože ráda vaří. Objevila tak stránky http://www.maskrtnica.cz/, https://www.menuodkoko.cz/ nebo https://www.cuketka.cz/. Ocenila i video kuchařku, i když podotýká, že je trochu zavádějící, protože na videu vypadá všechno raz dva hotové.

Nejtíživěji ale doléhá současná situace na seniory. „Stojí to za houby, každý je z toho špatný,“ postěžuje si paní Marie (81), která žije v domě s pečovatelskou službou. Do zařízení se dostala před rokem, po úrazu. Nyní se už zotavila. I když mají doporučeno vůbec neopouštět areál, paní Marie si občas udělá krátkou večerní procházku na čerstvém vzduchu do blízkého parčíku s kaplí. „Ten pocit svobody mi chybí,“ konstatuje žena. Oceňuje nový kanál ČT3, staré oblíbené seriály, zábavné pořady i tělesná cvičení, které se snaží podle návodu z televizní obrazovky provádět. Je vděčná i za možnost telefonovat se svými blízkými a známými, i když jak dodává, osobní kontakt a popovídání z oči do očí to nenahradí. Navíc ji po chvíli začne silně bolet ruka z toho, jak drží mobil u svého ucha, a musí hovor ukončit. Velmi se těší, tak jako všichni lidé zejména vyšších věkových skupin, na zmírnění bezpečnostních opatření a schůzky s rodinou a přáteli.



Žádné komentáře:

Okomentovat