pátek 2. dubna 2021

Nudlový příběh jednoho zapomenutého svatebního daru

Vřesovice – Když jsme spolu mluvily poprvé, bylo to o předloňském létě, neměla na rozhovor pro noviny ani pomyšlení. Právě se vrátila s manželem ze zahraniční dovolené a doma na ni čekala spousta zakázek. „Nestíhám,“ omlouvala se. V současné koronavirové době má volného času více, než by si sama přála, a její tržby poklesly zhruba na polovinu.

Práce v kanceláři jí nevoněla  

Osudový italský strojek na nudle.
Předmětem podnikání Miroslavy Konečné z Vřesovic jsou domácí těstoviny, zkrátka nudle. V současnosti nabízí různé druhy, nejenom klasické nudle do polévek, ale také špaldové, semolinové nebo bezlepkové těstoviny a pro ty, co si potrpí na tradice, na Zelený čtvrtek třeba těstoviny s příměsí špenátu. Jde o poctivou domácí výrobu, jejíž kvalitu potvrzují i získané značky Tradiční výrobek Slovácka nebo Chuť jižní Moravy. Její polévkové nudle si dokonce vysloužily ocenění Zlatá Chuť jižní Moravy.

„Nudlový příběh“ osmačtyřicetileté Miroslavy Konečné začal před devíti lety, v roce 2012, když při úklidu půdy narazila na zapomenutý svatební dar, italský strojek na krájení těstovin. To ji inspirovalo, aby začala připravovat domácí nudle pro svou rodinu. Nezůstalo však jen u toho. Příznivá odezva u rodiny a známých a také fakt, že byla momentálně bez zaměstnání, ji vnukly myšlenku, aby zkusila své štěstí s podnikáním v těstovinách. Vystudovala střední ekonomickou školu a po maturitě byla zaměstnána jako administrativní pracovnice, ale tato práce ji neuspokojovala. „Vždy mě lákalo vytvářet hodnoty ruční prací,“ říká. Ve volném čase relaxuje u vyšívání obrazů. Ale zpět k jejímu podnikání.

Krok za krokem... až do Vídně 

Vedle rodiny a známých  těstoviny začala nabízet do farmářských obchůdků a prodejen se zdravou výživou. "Navštěvovala jsem farmářské trhy v Jihomoravském a Zlínském kraji,“ vypráví. „Postupně si mé produkty zákazníci oblíbili a i díky již zmíněným oceněním se mi majitelé obchodů sami začali ozývat. Další posun kupředu pro mě znamenalo oslovení restaurací, cateringových společností a školních jídelen, které ode mě začaly odebírat především polévkové nudle. S velkým respektem jsem se rozhodla přijat nabídku od supermarketu Billa, abych jim dodávala těstoviny v rámci regionálních produktů. U těchto velkých řetězců jsou samozřejmě velmi striktně nastavené podmínky a byla to pro mě velká zkouška. Spolupracují s nimi už od roku 2015. Začala jsem dodávat nejprve do Zlínského kraje a Prahy a postupně rozšiřujeme spolupráci i do dalších krajů. Nedávno mě oslovil manažer z Billy ve Vídni, abych dodávala těstoviny i tam, a stejně tak mě na základě doporučení kontaktoval pražský manažer společnosti Lidl. Zatím jsem na tyto možnosti spolupráce nepřistoupila, protože před covidem jsem byla právě díky restauracím na hraně výrobních kapacit.“

Podnikání v praxi 

Co bylo při rozjezdu podnikání nejtěžší? „Nejtěžší pro mě jako začínající podnikatelku bylo vyřízení všech potřebných povolení. Ochotní zaměstnanci úřadů mi ale pomohli a dali mi cenné rady,“ vzpomíná Konečná. 

Těstoviny Miroslava Konečná vyrábí z kvalitních regionálních surovin.



„Náročné bylo dodržet a splnit všechny výrobní podmínky. Kvůli podnikání jsem musela zrekonstruovat sklepní prostory, ze kterých mám teď výrobnu. Ze začátku těch nákladů bylo opravdu hodně a člověk investuje s tím, že neví, jestli se mu vůbec podnikání rozjede. Proto jsem ráda, že mi s rekonstrukcí pomohl manžel. Není to tak, že se rozhodnete něco vyrábět a děláte to v kuchyni, výroba potravin je omezena přísnými hygienickými nařízeními,“ upozorňuje  podnikatelka.

Postupem času, když se jí počáteční investice  začaly trochu vracet,  peníze musela vložit do koupě profesionálního hnětače těsta, vyvalovače a dalších strojů. "Aktuálně mám už jen poslední přání," říká,"sušičku, která by mi velmi zefektivnila a urychlila především v zimě výrobu, a samozřejmě je to ten nejnákladnější pomocník. Zkusila jsem zažádat o dotace u Kyjovského Slovácka v pohybu a byla jsem velmi překvapená a šťastná, že vybrali právě mě. Obzvlášť v této době je to pro mě velká pomoc a vážím si takových projektů, které myslí i na ty nejmenší podnikatele. Pochopitelně se dá koupit profi stroj, který vám těstoviny přímo vyrobí, a já bych tak mnohanásobně zvýšila produkci, ale pak by to už nebyla ruční poctivá výroba, a to je právě to, na čem já si zakládám.“

Kvalitní suroviny jsou zásadní

Těstoviny Miroslava Konečná vyrábí jen ze dvou ingrediencí – mouky a vejce. „Mouka i čerstvá vejce pocházejí z regionální produkce. V případě semolinových těstovin používám kvalitní italskou semolu. Do ochucených těstovin přidávám bylinky, které jsem vypěstovala a doma nasušila,“ přibližuje. 

A baví ji práce ještě po všech těch letech? „Práce mě baví,“ přitakává, ovšem dodává, že je to fyzicky velmi náročné. „Ruční práce a ještě celý den na nohou, ale právě již zmíněná ocenění nebo pozitivní reakce zákazníků jsou to, co mi vždy dodá energii. A takovou práci potom člověk dělá opravdu s radostí. Rodina mi pomáhá především s distribucí nebo mi příležitostně dohodí nové odběratele, za což jim tímto děkuji.“

Jak je to dnes 

„Co se týká dnešní doby, samozřejmě jako všichni ostatní věřím, že se situace co nejdříve vrátí do normálu. Navíc nynější generace mladých je jiná, zakládá si na kvalitních potravinách, proto tolik roste například poptávka po Bio potravinách. Vznikají nové farmářské prodejny i výrobci, a je to tak správně. Myslím si, že se v tomto směru začnou postupně zlepšovat i větší supermarkety a budou nabízet kvalitnější potraviny, jak je všude jinde v Evropě zvykem. My v tomto trendu pořád ještě bohužel zaostáváme,“ poznamenává.

Současná doba je pro podnikatele všeobecně těžká. „Moje tržby klesly asi o polovinu. Přišla jsem o všechny restaurace a školní jídelny, které před covidem tvořily padesát procent mých odběratelů. Před Vánocemi, kdy bylo pro mě nejhorší období, mi pomohlo pár firem, které dárkovými baleními těstovin potěšily své zaměstnance. Momentálně mě zachraňují jen prodejny potravin,“ popisuje podnikatelka Miroslava Konečná

Její těstoviny si můžete koupit v síti prodejen Billa v celém Zlínském, Moravskoslezském a v nejbližší době i Jihomoravském kraji. Ve vybraných prodejnách Billa v Praze, Liberci nebo Mladé Boleslavi je najdete v regálech označených Regionální produkty. Ručně a s láskou vyráběné Těstoviny z Podchřibí zakoupíte i ve farmářských obchůdcích nebo bezobalových prodejnách.

Foto: archiv Miroslavy Konečné





Žádné komentáře:

Okomentovat