středa 31. října 2018

Menší město mne motivuje k aktivitě, říká Nikol Patíková


Kyjov -
Nikol Patíková
Pochází z Hradce Králové, do Kyjova se přivdala. Letos je Nikol Patíkové pětadvacet. Její skoro tříletý synek Matěj začal chodit do školky. Nikol se rozhodla pokračovat v magisterském studiu na vysoké škole v Brně. Jejím oborem je rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika. Na svých webových stránkách zveřejňuje autorské povídky i recenze audioknih. Působí ve Skandinávském domě v Brně na pozici PR pracovnice. V rámci akce Zažít Kyjov jinak centrum Fénix předvedlo její scénku Hlasy duše. Zapojila se i do komunální politiky a ráda by realizovala na kulturním poli města své vize. Před dvěma lety vedla v Kyjově kurz tvůrčího psaní, kde jsme se seznámily. Od té doby si tykáme. Ale vezměme to hezky po pořádku…


Nikol, žiješ literární tvorbou, psaním. Kdy se u tebe poprvé tyto sklony projevily?
Bylo to asi už na základní škole, kdy jsem skládala jednoduché rýmovačky. Na druhém stupni mě bavil sloh. Hlavně vyprávění... taky fejetony, úvahy už míň. Líbila se mi ta možnost fabulace. Na střední škole jsem se účastnila různých literárních soutěží, v šestnácti mi otiskli článek v Mladé frontě Dnes na zadní stránce, kterou věnovali nejlepším pracím studentské soutěže (úsměv). Můj text se dostal i mezi dvacet nejlepších prací na festivalu Náchodská Prima sezóna, což je soutěž nejenom literární, ale i výtvarná a fotografická… koná se na počest Josefa Škvoreckého.

Četla jsi ráda? Četla jsi hodně?
Ano, jednoznačně, četla jsem ráda a hodně. Ale většinou trochu něco jiného, než mí vrstevníci. I když i já sem prošla generačním čtením Harryho Pottera, což mne ale drží dodnes… Už od třinácti let jsem v knihovně chodila do vedlejšího oddělení, oddělení pro dospělé. Zajímaly mne hlavně psychologické a společenské romány.

Detektivky tě minuly?
Ty jsem nikdy nečetla a nečtu ani teď populární severské detektivky. V televizi ale sleduji český seriál Pustina, z produkce HBO. Není to úplně klasická detektivka, ale podle mne je to jeden z nejlepších seriálů v současnosti u nás.

Podporovali tě rodiče ve tvých zálibách?
Podporovali, ale brali to tak, že psaní je takový můj koníček a čekali, že se rozhodnu pro nějaké praktičtější povolání. Například moje o čtyři roky mladší sestra studuje fyzioterapii. Vrhla se tak trochu po mamce, která pracuje jako sálová zdravotní sestra na neurochirurgii.

Jaká je náplň práce dobrovolného pracovníka public relations ve Skandinávském domě v Brně?
Skandinávský dům je nezisková organizace, jejímž cílem je v Česku podporovat povědomí o severských zemích. Patří sem propagace literatury, umění, hudby, cestopisů. Teď pracujeme na akci Dny severu, což je multižánrový několikadenní festival, který bude probíhat v Praze i v Brně. Součástí budou například literární salony. Letošním tématem je téma Tabu v dětské literatuře. Na programu je beseda se švédskou autorkou Pernillou Stalfelt a českou spisovataelkou Petrou Soukupovou. Oběma autorkám nedávno u nás vyšly dětské knížky, které se zabývají tématem smrti.

Ztotožňuješ se s tím tématem? Kdy budeš o konci života se svým momentálně tříletým synem mluvit?
Ano, ztotožňuji, podle mě je to důležité téma a například kniha Pernilly Stalfelt se jím zabývá přímo a konkrétně, ale zároveň používá takový jazyk, aby tomu děti porozuměly. Se synem už jsem toto téma naťukla, když jsme šli okolo kamenictví, kde měli vystavěné náhrobky. Ptal se, k čemu to je... tak jsem se snažila mu to vysvětlit.

Matěj už není miminko, které většinu času prospí. Máš ještě čas na poslouchání audioknih a psaní recenzí?
Od této spolupráce se servem Audiotéka jsem musela upustit, bylo to náročné na čas a soustředění. A odměnou mi byla právě jenom ta audiokazeta, kterou jsem si mohla ponechat (úsměv). Začala jsem spolupracovat s Českým rozhlasem, píšu pro ně scénáře.

Jak se ti pracovalo na scénáři Hlasy duše, scénky, kterou nastudovali pracovníci a uživatelé Sociálně-psychiatrického centra Fénix?
Hlasy duše byla zajímavá zkušenost. Psaní pro divadlo je úplně jiné než pro televizi nebo film. Pro mě je to náročnější, ale snažím se sbírat zkušenosti a ničemu se nebráním. Chtěla jsem to ale napsat hlavně proto, že mi téma destigmatizace připadá velmi důležité, nejen u duševních chorob.
 Text byl napsaný pro sedm herců, nakonec nám zbyli čtyři. Samotnou realizaci si vzala na starost Alena Novosadová z divadelního spolku Opona a myslím, že to dopadlo velmi dobře. Nejdůležitější je ale to poslání, které hra měla předat, a to se doufám povedlo.

Na svém webu Jaktokrásněpíše uveřejňuješ i vlastní texty. Kdy se dočkáme knížky?
Knížku mám rozpracovanou, mám spoustu poznámek a mnoho faktů, protože se bude zčásti týkat historie. Inspiraci jsem našla v životech svých předků a v místech mého dětství - v Moravském krasu. Občas se ale stane, že autora kvantum informací zavalí a nemůže najít klíč k tomu, co si vybrat a jak to napsat. Což se stalo mně. A pak je to jen otázka času, kdy se autor věnuje jiným věcem, než si všechno sedne a ten klíč najde.

Slyšela jsem, že plánuješ otevřít další ročník kurzu tvůrčího psaní…
Oslovilo mne už několik zájemců, tak uvidíme. Ráda bych. Pravděpodobně v lednu příštího roku. Momentálně mám ale v životě hodně změn... Škola, nedávno volby, Skandinávský dům… Se spolužákem plánujeme scénář pro televizi.

Jednou z těch novinek je také to, jak jsi zmínila, že jsi vstoupila do komunální politiky. Tvoje jméno se objevilo na kandidátce sdružení Pro Kyjov…
To je pravda. Chtěla bych se zasazovat o změny v kulturním dění. Postrádám v Kyjově akce a pořady s literární tématikou. Věnovala se jim kavárna Pražírna, ale jak jsem slyšela, tak už od pořadu Listování kvůli nízké návštěvnosti upustila… Někdy se mi zdá, že Kyjov žije jenom hudbou nebo folklórem, ale psané slovo tu nenachází publikum. Nerozumím tomu, proč to tak je. Přece ve školách by měli děti a mladé lidi vést k zájmu o literaturu, k lásce k mateřskému jazyku, k psaní. Slovo, řeč, písemný projev je součástí kultury jako takové. Chybí mi zde častější autorské čtení. Ráda bych dostala do města i známé osobnosti současné literární scény, nejenom regionální autory, získala granty, abych je mohla zaplatit. Teď například funguje program Spisovatelé do knihoven. Lucie Faulerová, mladá oceněná publicistka a spisovatelka, přijela do Ratíškovic. Nebo by se mi líbilo, kdyby přímo v Kyjově vedli známí spisovatelé dílny tvůrčího psaní…byť třeba jenom na jedno odpoledne.

Není Kyjov příliš malým městem na tento druh akcí?
Ve velkých městech se takové akce pořádají snadněji a řada věcí tam již běží. Kyjov je v tomto směru pro mne výzvou k mé vlastní aktivitě a přínosu. Přála bych si, aby městské kulturní středisko více spolupracovalo s místními spolky, třeba Oponou, která pořádá Kyjovský divadelní podzim, a aby jeho nabídka byla pestřejší a nenabízelo jenom mainstreamový kulturní proud. Mělo by mít na zřeteli i menšiny, které žádají nebo chtějí dělat něco jiného. Ráda bych, třeba jako členka kulturní komise, probudila v Kyjově jeho dřímající potenciál…



Blog Nikol Patíkové:

https://jaktokrasnepise.blogspot.com/2018/09/jeden-den-pokoj.html





Žádné komentáře:

Okomentovat