sobota 18. prosince 2021

Letectví je luxusní dřina, říká pilot David Hecl


Kapitán David Hecl v pilotní kabině. (Foto. archiv D. Hecla)

David Hecl (nar. 1971) pochází z Kyjova, ale dlouhodobě žije v Praze. Před nějakým rokem byste ho zastihli nejspíš v Dubaji. Devět let totiž pracoval pro leteckou společnost Emirates, která mu zde poskytla rezidenci. U společnosti Emirates se vypracoval v roce 2015 na post kapitána Airbusu A380, což je největší dopravní letadlo na světě. Ve dvoupatrovém trupu může přepravit až 853 cestujících. Měří na délku téměř 73 metrů a rozpětí křídel je 80 metrů. „Když ho obejdete poprvé, připadá vám obrovské. Při další obchůzce už je trochu menší… a tak se pořád zmenšuje,“ vypráví s úsměvem kapitán David Hecl.

 Typovou kvalifikaci na Airbus A380 má od roku 2011. Měl za sebou dvacet let praxe a tisíce nalétaných hodin, než se do pilotní kabiny leteckého obra posadil. „Nabaluje se to jako sněhová koule, z malé kuličky je nakonec velký sněhulák. Zkušenosti a dovednosti získáváte postupně, profesní sebevědomí a jistota tak roste,“ přibližuje svoji cestu.

Jak se „rodí" pilot...

Ale vraťme se na začátek: po absolvování kyjovského gymnázia v roce 1989 musel David vyřešit otázku svého dalšího studia a profesního směřování. Uvažoval o medicíně či jaderné fyzice. Jeho otec, učitel autoškoly, mu přinesl brožuru se seznamem vysokých škol. Brožura byla náhodou" otevřená na stránce s Vysokou školou dopravy a spojů v Žilině. „V kolonce využití absolventů v praxi psali - práškovací letadlo Čmelák, a tak mne tenkrát napadlo, že by to mohlo být fajn. S oblibou dneska říkám, že tohle nevyšlo," baví se pilot.

Dostal se na vysokou do Žiliny a začal studovat obor Provoz a ekonomika letecké dopravy s tím, že po prvním ročníku bude vybráno 15 z 50 uchazečů pro pilotní směr. Byl šedivý podzimní den, se spolužáky jsme byli na návštěvě letiště v Dolném Hričove. Všechna letadla stála v hangáru. To prostředí a atmosféra letiště mě zasáhla a já jsem si najednou uvědomil: tohle chci a musím to dokázat. A tak začal boj o co nejlepší studijní výsledky, abych se na pilotní směr dostal."

Podařilo se. Od druhého ročníku studoval inženýrský obor a paralelně pilotní směr. Počátkem devadesátých let v souvislosti s porevolučními změnami ale škola přestala hradit náklady na výcvik pilotů. Přijel jsem domů a řekl jsem, že pilot ze mne nebude," vzpomíná David. Rodiče ho však podpořili, otec si v té době založil soukromou autoškolu a David trávil prázdniny na brigádách ve Francii a Německu, aby si pilotní výcvik mohl dovolit. „Ve Francii jsem pracoval na kukuřičné farmě. V Německu v keramičce, venku bylo třicet stupňů, vevnitř dokonce čtyřicet - ale vydělával jsem německé marky a věděl jsem, proč to dělám... Měl jsem štěstí. Vynaložené peníze se časem vrátily, ale to zdaleka není pravidlem. Někteří moji spolužáci z vysoké uplatnění pak v pilotním provozu nenašli a dělají úplně jinou práci."

Mluví k vám kapitán

Po absolvování pětiletého vysokoškolského studia pracoval 14 let u Českých aerolinií. Později téměř dekádu u letecké společnosti Emirates a následně dva roky pro Korean Air. Všechny tři části kariéry mi daly hrozně moc, i když byla každá jiná, jsem za to rád. Je potřeba hodně se dívat kolem sebe a učit se z cizích předností i chyb. Byla to skvělá zkušenost," hodnotí pilot.

Velrybí" Airbus A380 pilotoval jako kapitán také u Korean Air. To, že řídil toto největší dopravní letadlo u dvou světových leteckých společností, je ojedinělá zkušenost. „V roce 2020 po jarní koronavirové vlně ukončil Korean Air všem cizincům na typu A 380 kontrakt. Byl jsem mezi nimi... Jedny dveře se zavřou, jiné se otevřou,“ komentuje bez hořkosti kapitán Hecl.

Obálka knihy Mluví k vám kapitán.       

Vrátil se do Prahy a po několika pozváních do rozhlasových a televizních pořadů přišla nabídka od publicisty Martina Moravce na knižní formu rozhovoru. Martin Moravec je dlouholetým vedoucím Magazínu Dnes a jeho knižní interview s neurochirurgem Vladimírem Benešem nebo s  biatlonistkou Gabrielou Koukalovou si získaly zaslouženou pozornost čtenářské obce. Byla to pro mne velká pocta, taková nabídka se neodmítá," podotýká Hecl.

Publikace Mluví k vám kapitán vznikala od jara do podzimu 2021. Obsahuje na čtyři stovky otázek a odpovědí. Poutavě popisuje, co to znamená stát se dopravním pilotem, protože to, s čím se cestující běžně setkají, je jen příslovečná špička ledovce. Knížku přijel David Hecl představit i do rodného Kyjova. Na besedu s autogramiádou ho kromě novináře Moravce doprovodila i snoubenka Elmi Van Der Westhuizen, která pochází z Jihoafrické republiky a pracovala jako stevardka u společnosti Emirates. Od roku 2018 žije v Praze a vyučuje angličtinu.

Kdybych létání nemiloval, nemohl bych to dělat

„Hlavně na začátku je to velká dřina,“ říká kapitán Hecl o letectví, „musíte bojovat, překonávat překážky, občas to i bolelo. Někdy mne napadalo, že to snad ani nezvládnu, že je toho moc. Kdybych létání nemiloval, nemohl bych to dělat. Ale tuhle práci jsem si vybral a jsem vděčný za každý den, kdy jsem mohl pilotovat,“ říká letec, který strávil velkou část svého života „mezi nebem a zemí“. Za svou kariéru už nalétal tolik kilometrů, že by to vydalo na 333 obletů zeměkoule. Navštívil 86 zemí. V pilotní kabině v různých letadlech a na různých linkách strávil více než 15 000 hodin.

Zní to famózně, ale asi málokdo z nás si za tím dovede například představit potíže s přelety do odlišných časových pásem a nutnost vybalancovat denní biorytmus. Když jsem žil v Dubaji, udržoval jsem si denní rytmus podle tohoto konkrétního místa, protože sem jsem se vracel. Bylo normální, že jsem za 18 dní obletěl zeměkouli tam a zase zpět. Přizpůsobit se místnímu času za tak krátkou dobu bylo nemožné. Takže v Los Angeles jsem šel spát třeba v poledne a v noci jsem byl vzhůru. To znamená, že si musíte naplánovat takové aktivity, které můžete provozovat. Dívat se na televizi, skypovat s příbuznými, číst, jít do posilovny a podobně."

Jednou z podmínek, aby si pilot udržel práci, je perfektní zdravotní stav po fyzické i psychické stránce, který letecký lékař a letecký úřad bedlivě sledují. Pilotům hrozí i kvůli dlouhodobým letům, které trvají přes šestnáct hodin a zahrnují přelet několika časových pásem, chronická únava a stav vyhoření. Jejich pracovní program je často tak nabitý, že organismus nestíhá regenerovat. Obvyklá námitka laiků je, že v letadle funguje přece autopilot, a je pravda, že během dlouhodobého letu se střídají dvě posádky, a můžeme si i zdřímnout. Autopilot je ale jenom stroj, ne mozek. Nahradí pouze ruce pilota, ten mu však musí prostřednictvím tlačítek říct, co má udělat,“ objasňuje ve zkratce pilot.

V současné době, kdy se letecký styk mezi státy ve světě kvůli pandemii covidu-19 drasticky omezil, je i život Davida Hecla jiný. Působí nyní jako instruktor v leteckých školách u nás, vyučuje zájemce o získání letecké kvalifikace. V Americe absolvoval školení na pilotování soukromého tryskáče. Buduje vlastní leteckou firmu pro přepravu leteckého nákladu. Staví dům a uvažuje o založení rodiny. Spím v jedné posteli, ve stejném časovém pásmu, a to je luxus, který jsem si dlouhá léta nemohl dopřát," poznamenává.

Vtipů o pilotech prý není mnoho

A jeho oblíbený vtip o pilotech? Piloti jsou trefení málo, ale přesně." Přesnost je totiž jedna z mnoha vlastností, bez které se pilot neobejde.

K anekdotě „Jaký je rozdíl mezi pilotem a Bohem? Bůh si nemyslí, že je pilot,“ dodává: „Něco na tom bude. Když řídím stroj za deset miliard, jako v případě Airbusu A380, ale i kterékoli jiné letadlo, není to úplně to nejlepší rozpoložení. Pokora je nutná. Řídíme letoun, který lítá tisíc kilometrů za hodinu, váží stovky tun a na palubě vezeme desítky až stovky lidí. Je třeba to brát zodpovědně, a ne si myslet, že už jsem všechno viděl a všude byl.“









Žádné komentáře:

Okomentovat