sobota 5. května 2018

Roztodivné obrazy Michala Halvy probouzejí fantazii


Kyjov - Proces tvorby je pro něj radost a na jeho obrazech je to vidět. Veselé, živé barvy, humor a hravost ve výrazu i provedení oslovily především v Japonsku, kde měl autor Michal Halva už více výstav. Sám tuto zemi také několikrát navštívil. Nyní je možné shlédnout obrazy tohoto brněnského autora v kyjovské galerii Doma.

Výtvarník Michal Halva.
Michal Halva (nar. 1964) žije a tvoří v Brně. Jeho cesta k umění nebyla přímočará, i když kreslil od dětství a vždycky to byla činnost, která ho nejvíce naplňuje. Vyučil se strojním zámečníkem, malířství studoval soukromě. Od počátku devadesátých let se rozhodl věnovat výhradně výtvarné tvorbě.
„Umění mě vždycky zajímalo, i když u nás v rodině se mu nikdo profesionálně nevěnoval. Mám poměrně rozsáhlou knihovnu na téma historie umění, autobiografie slavných malířů, odborné publikace o technice míchání barev a podobně. To mě vždycky bavilo, proniknout do té problematiky. Moje obrazy jsou poměrně komplikované, vytváří struktury… nanáším vrstvy podle vlastní receptury. Hledám si svoji vlastní cestu, a to mne na tom nejvíc zajímá… celý ten proces. Těší mne vyrábět si vlastní nástroje, které potřebuju k realizaci obrazů. Takže i když to někomu může znít jako klišé, pro mne skutečně platí, že cesta je cíl,“ konstatuje výtvarník. A protože je pořád co vylepšovat, začal svoje obrazy zasazovat do autorských rámů. Od olejových barev přešel postupně na akrylové barvy. „Musel jsem změnit techniku malby, akrylové barvy schnou velmi rychle, ale ze zdravotních důvodů jsem jim dal přednost. Používal jsem hodně ředidel,“ svěřuje se malíř.

„Nejstarší obrazy jsou z roku 2005, jsou zde zastoupeny různé žánry i výtvarné přístupy. Monotematické výstavy mi nevyhovují,“ říká k obsahu výstavy, nazvané prostě Obrazy, autor. Svůj malířský styl s nadsázkou označil jako „abstraktně infantilní realismus šmrcnutý expresionismem s nádechem imprese,“ což jsou prý dostatečně široké mantinely, aby se do nich svou tvorbou pohodlně vešel.
Tento obraz autor pojmenoval „Anděl s roztaženými křídly“.

Halvovy obrazy vyzývají k tomu, aby divák 
popustil uzdu své fantazie. Přenáší nás do fantaskního světa záhadných stylizovaných figur a symbolů - komplikovaně skládaných z jednoduchých prvků. Jejich hravý, radostný a někdy až naivní výraz zarezonoval především v Japonsku, kde měl Michal Halva několik samostatných autorských výstav. „V Japonsku jsou galerie přímo ve velkých obchodních domech, kde si galerista pronajme určitou plochu,“ přibližuje zajímavost ze Země vycházejícího slunce výtvarník. Halva vystavuje také v galeriích v České republice a Evropě. Jeho dílo je zastoupeno v soukromých sbírkách po celém světě.

Páteční vernisáž výstavy byla spojena s ochutnávkou vín. Malíř se přátelí s Václavem Šalšou z Kyjova, který je majitelem vinařství. Lahve s jeho vínem jsou opatřeny originálními etiketami s motivy obrazů Michala Halvy. Výstava v galerii Doma potrvá do 12. května.


Vinné etikety s motivy obrazů Michala Halvy. 


Autor Michal Halva mezi svými obrazy.

Název obrazu: Zbytečně sofistikovaný lis.

O hudební produkci se postaral Milan "Lovec" Bílovský z Kyjova.

Na páteční vernisáži v galerii Doma bylo plno.

Přátele (zleva) vinař Václav Šalša ml. a výtvarník Michal Halva

(Článek vyšel v Novém Slovácku.)




Žádné komentáře:

Okomentovat