pondělí 20. května 2019

Noviny z celé zeměkoule doputovaly do knihovny

Kyjov - V současné době se kvůli rozšíření internetového zpravodajství stávají pomalu vzácností. I proto se Karel Fiala rozhodl na ně zaměřit své sběratelské úsilí a nyní má papírové noviny z poloviny států celého světa. Nejčtenější tituly deníků jednotlivých zemí vystavuje v prostorách Městské knihovny Kyjov.

Sběratel Karel Fiala získal první noviny z ostrovní země Malty.
„Již pár měsíců je mi 61 let a do mého života se vkradla prázdnota. Sběratelská prázdnota, abych  svůj problém uvedl na pravou míru,“ začíná své povídání učitel druhého stupně základní školy v Žeravicích Karel Fiala, který sběratelské vášni propadl už v dětství. Začínal jako filatelista, sbíral odznaky, nálepky, obrázky kačerů Donaldů ze žvýkaček, později krabičky od cigaret, autogramy slavných osobností i ručně malované figurky z Kinder vajíček. „S rozvojem internetu a sociálních sítí se způsob sběratelské činnosti měnil, sbírání se stávalo neosobním, už se nevyměňovalo a kvůli serverům Aukro a jemu podobným se transformovalo spíše na obchodování a komerci, a to se mi nelíbilo,“ vysvětluje Fiala. Nějakou dobu trvalo, než si našel nový předmět svého zájmu, a tím se stal právě denní tisk z celého světa v tradiční papírové podobě. „Inspiroval mne sběratel z Kroměříže, touto činností se zabývá u nás skutečně jenom pár jedinců,“ dodává. 

Není to ani rok, co s budováním své sbírky začal, a už shromáždil noviny ze stovky států, enkláv a ostrovů světa v 75 jazycích. U vícejazyčných zemí má ambici získat noviny v každém úředním jazyce. „První úlovek je ze srpna 2018. Využil jsem situace, že se sousedi chystali na svatební cestu na Maltu,“ vzpomíná sběratel. „Tak jsem si znovu ověřil, že dobré slovo otevírá dveře, a když jsem se dozvěděl, že někdo cestuje do ciziny, vysvětlil jsem mu, o co jde, a hezky poprosil, jestli by mi noviny nepřivezl. Většinou jsem se setkal se vstřícností. Občas ty noviny skutečně museli pracně shánět, protože internet vládne světem,“ popisuje, „dokonce i na částečně negramotném Madagaskaru. Ozývají se mi na sociálních sítích Češi, kteří žijí v cizině, a připadá jim to jako zajímavý nápad a chtějí se na tom podílet. Například nedávno mi přišla zásilka novin ze Zanzibaru. Je to radost.“ 

Noviny jsou vystaveny pod fólií na panelech.

Nejznámější francouzské noviny.
Na výstavních panelech v kyjovské knihovně tak návštěvníci mohou na vlastní oči vidět nejen nejznámější a legendární americké, anglické nebo francouzské deníky jako The New York Times, The Daily Telegraph nebo Le Figaro, ale najdou tu i noviny psané čínským písmem, tisk z Albánie, Brazílie, Ukrajiny, Severní Makedonie, Panamy, Peru či Kuby. Každý panel je opatřen vlajkou daného státu a dole jsou připojeny základní informace o tomto státním celku.

„Rád svou sbírku poskytnu, rád bych ji sdílel,“ říká Fiala. Domnívá se, že by žáci se svými učiteli do knihovny mohli přicházet na hodinu zeměpisu nebo společenských věd. V Kyjově výstava potrvá do 17. května. Poté se přesune do Uherského Hradiště a k vidění bude také ve škole v Žeravicích a v Kostelci. Jak dodala ředitelka knihovny Michaela Moudrá, kyjovská knihovna stále půjčuje svým čtenářům české noviny a časopisy, což dneska už zdaleka není samozřejmá služba.










Žádné komentáře:

Okomentovat