pátek 11. ledna 2019

Benefiční koncert jako součást maturity. Kyjovský „Revirvál“ zahraje na podporu postižených dětí

Kyjov – Je jí osmnáct, letos bude skládat zkoušku z dospělosti. Studuje soukromou Střední školu uměleckomanažerskou v Brně a jedním z maturitních předmětů je management umění. Jako maturitní projekt si zvolila zorganizovat benefiční koncert na podporu dvouletého Vašíka s kombinovaným postižením v rodném Kyjově. Datum koncertu už Bronislava Lacná zná, ale zbývá ještě spoustu věcí, které je třeba zařídit a dotáhnout. 
Studentka Bronislava Lacná.

Kdy se koncert uskuteční?
Koncert bude v sobotu 2. března 2019 v opraveném sále na Jančovce.

Kdo na něm vystoupí?
Účinkovat bude skupina Kašpárek v rohlíku Revirvál, kyjovská „bejbypanková“ kapela, ve které zpívám a hraju na ukulele.

Ukulele, to je ta mrňavá kytara se čtyřmi strunami?
Ano, tak. Odmala jsem hrála na kytaru, ale ukulele mne začalo opravdu bavit.





 Přibliž nám repertoár skupiny. Mají písničky něco společného s punkem?
Jsme revival skupina, my říkáme revirvál… (úsměv) Hrajeme převzaté písničky od české skupiny Kašpárek v rohlíku. Jde o dětské hravé, až ztřeštěné texty, často napsané na známou melodii. Písničky ale pobaví všechny generace. Originální Kašpárek v rohlíku je divadelně hudební skupina z Českých Budějovic… která se nám zalíbila, a tak jsem se rozhodli, že to budeme dělat také tak…

Jaké je věkové složení kapely?
Já jsem tam nejstarší. Naše členky mají od 7 do těch 18 let. Vede nás Roman Kouřil, Kovoš. Hraje také ve skupině Narajama. Fakticky fungujeme jako kroužek pod Domečkem, ale jsme uzavřená skupina. Na přehlídce kroužků Domu dětí a mládeže pravidelně vystupujeme.

Kolik má kyjovský Kašpárek v rohlíku členů?
Ve skupině je momentálně 15 dětí a 5 dospělých, ale dřív nás byla až 40, když jsme začínali. Kapela existuje šest let. Vystupovali jsme třeba v Uherském Hradišti na slavnostech vína, na filmovém festivalu v Mikulově, v Židlochovicích na pivních slavnostech. Venku míváme často větší ohlas než doma, v Kyjově. 

Kyjovská „bejbypanková“ kapela Kašpárek v rohlíku Revirvál.
 
Jak bude vypadat program benefičního koncertu? Zbývají necelé dva měsíce...
Právě dokončujeme klip k naší první autorské písničce, který diváci uvidí v premiéře. Dále návštěvníci shlédnou dokument o rodinách s postiženými dětmi. A hlavně zažijí odpoledne plné hudby.

Takže první původní píseň v převzatém repertoáru. Kdo je autorem?
Text jsem napsala já, dala jsem tomu strukturu a zhudebnili jsme ho společně. Jde o takovou dětskou punkovou revoltu vůči povinné školní docházce... (úsměv) Dá se říct, že je to společné dílo. A těšíme se, že si ten den všichni  pořádně užijeme.

Filmový dokument na téma handicapovaných dětí je již hotový?
Ten začínám se svým týmem právě natáčet. Představíme rodinu dvouletého Vašíka a další rodinu s dvanáctiletou postiženou holčičkou. Ta sice finanční podporu nepotřebuje, ale rádi by zveřejněním svého příběhu pomohli ostatním, kteří na tom nejsou tak dobře. Toho si cením. Chci se dotknout obecně problematiky handicapovaných dětí, které zůstávají v rodině, rodiče se o ně starají, ale často se potýkají s nedostatkem financí, a nemohou tak dopřát svým dětem třeba pobyt v lázních nebo náročnější léčbu. Zároveň rodina zažívá i obavy z negativních reakcí širšího okolí. Scénář a režie dokumentu je moje práce. Věříme, že návštěvníky koncertu film osloví a budou štědří ve svých darech…

Jakou formou budete peníze vybírat?
Vstup na koncert bude samozřejmě zdarma. Až po zhlédnutí dokumentu lidé mohou přispívat, už budou znát osudy těch postižených dětí.

Kromě skupiny Kašpárek v rohlíku Revirvál vystoupí na benefiční akci ještě někdo další?
Pozvala jsem svoji kamarádku Romanu Čadílkovou ze Ždánic, je jí dvacet a navrhuje oděvy. Obdivuji její modely, šije luxusní šaty, a fandím jí. Romana pro nás připraví módní přehlídku. Doufám, že také jí to pomůže – a stane se známější. V záloze mám ještě nějaká překvapení, ale přece jenom nechci vše vyzradit. 
Molitanová "číra" k "bejbypankové" skupině patří.

Denně do školy v Brně dojíždíš. Zbývá Ti ještě nějaký volný čas?
Dvakrát týdně mám školu jenom do jedné, tak to není tak špatné. Ve volném čase učím děti na Domečku hrát na ukulele, což mne baví a naplňuje, a také tam vedu fotografický kroužek. No a v poslední době jsem se nadchla pro výrobu dekorativních svíček z palmového vosku… a zapojila jsem do toho celou rodinu, mamku i taťku. Zvláště před Vánoci byl o svíčky docela slušný zájem.

Baví tě obor, který studuješ?
Ano, i když jsem napsala ten revoltující text proti škole, studium mě opravdu většinou baví… (úsměv) Navíc nám v rámci výuky škola umožňuje cestovat. Byli jsme za uměním v Paříži, v Aténách, v Itálii, v Anglii a na podzim jsme se školou navštívili New York. Zůstali jsme tam deset dnů. Cestuji moc ráda… Také mi připadá důležité, že to, co studujeme v rámci dějin umění, si můžeme prohlédnout naživo.

Co obnáší školní předmět management umění?
V předmětu management umění se učíme, jak realizovat kulurní projekty, a teď mám příležitost si to vyzkoušet v praxi. Mám na mysli právě svůj maturitní projekt benefičního koncertu… který musím pro zkušební komisi zdokumentovat. Líbí se mi být kreativní, uskutečňovat svoje nápady, uplatnit svůj hudební talent a jako přidanou hodnotu zároveň pomoci jiným… těm, které často raději přehlížíme.


Foto: archiv B. Lacné.




Žádné komentáře:

Okomentovat