Milovník
národopisu Vašek Horák oslavil pětasedmdesátiny
Folklorista Vašek Horák. |
Zpěvák, tanečník, muzikant Václav Horák z Kyjova oslavil 8.
srpna pětasedmdesáté narozeniny. Jubileum si připomněl na
Slovácký rok vystoupením s cimbálovou muzikou Friška v atriu
radnice. „Všichni si přejí hlavně zdraví, ale důležitější
je, aby se lidé měli normálně rádi,“ podotýká muž, jehož
nepřehlédnutelnou vlastností je skromnost a pokora. Lidovou hudbu
si zamiloval od mládí. Dcera Hana, provdaná Vašulková, v roce
1991 založila folklorní soubor Javor a od roku 1998 do roku 2013
vedla taneční složku úspěšného dětského slováckého
souboru Kyjovánek. Také dva dnes již dospělí vnuci nezapřou
své kořeny. Oba hrají na housle, starší David je primášem v
cimbálové muzice Friška a mladší Martin se ve svých dvaadvaceti
letech stal nejlepším tanečníkem verbuňku roku 1919.
Zpíval a tančil už ve škole
Václav Horák (nar. 1944) pochází ze Želetic. V sousedních
Nenkovicích chodil od roku 1956 do měšťanky a tady mu vstoupil
do života pan učitel Sehnal, který se zajímal o národopis. Všiml
si Vaškova muzikálního talentu a vybral ho do skupiny dětí,
která zpívala a tancovala. „Občas nás vedla v nácviku
choreografie Milada Bimková, která sbírala a zapisovala místní
lidové tance,“ vzpomíná Horák na význačnou regionální
osobnost národopisu.
Učitel Leopold Sehnal ve škole v Nenkovicích založil dechový soubor a Vašek se učil hrát na trubku – křídlovku. „Docela se mi to dařilo, a tak jsem se přihlásil stejně jako další tři moji
Učitel Leopold Sehnal ve škole v Nenkovicích založil dechový soubor a Vašek se učil hrát na trubku – křídlovku. „Docela se mi to dařilo, a tak jsem se přihlásil stejně jako další tři moji
spoluhráči na Vojenskou hudební školu v Liberci,“ vypráví.
Chlapci byli přijati, on to štěstí neměl. Roli sehrál jeho
původ, otec byl dříve živnostník, provozoval autodopravu.
Václav se pak vyučil v Kyjově elektrikářem a zůstal tomuto
povolání věrný po celý život.
Po hodech v roce 1958 se stal členem kyjovského Slováckého
krúžku. „To mě nastartovalo k národopisu,“ říká. V 60.
letech se dostal mezi zpěváky krúžku, kteří několikrát
natáčeli s BROLNem - Brněnským
rozhlasem lidových nástrojů. Tady potkal například primáše
Radka Zapletala, který upravoval lidové písně. Přátelské
kontakty s vynikajícími hudebníky pro něj byly inspirací a
přetrvaly dlouhá léta.
Jak se stal „kontrášem“
Vašek Horák před pěti lety. Foto: Navrátil |
Oženil se ve třiadvaceti letech, v roce 1967. V té době
tancoval a zpíval vedle kyjovského Slováckého krúžku také ve
folklorním souboru Olšava v Uherském Brodě, a to i se svou paní.
„Měl jsem tenkrát trabanta, z
Kyjovska jsme na zkoušky jezdily dva taneční páry. Jedna cesta
ze Želetic byla sedmdesát kilometrů Bavilo nás to, tak jsme to
dělali i za takových podmínek,“ vzpomíná Horák. V šedesátých
letech se uherskobrodský soubor rozdělil na dvě tělesa, která
působila pod názvy Olšava a Brozané. „Brozané zůstali bez
muziky, proto jsme jim chtěli pomoct. Tenkrát nebylo muzikantů
zdaleka tolik, jako je dnes. Takže jsem se až ve svých osmadvaceti
letech dostal ke hře na violu, hrál jsem kontry,“ vysvětluje
folklorista.
„Od sedmačtyřicátého roku na Kyjovsku působil s cimbálovkou
Jura Petrů. Hrávali většinou v radniční vinárně, rádi jsme
si tam chodili zazpívat a zatancovat, ale jenom příležitostně
jsme s nimi vystupovali,“ popisuje tehdejší situaci na místním
folklorní scéně. „V šedesátých letech na Kyjovsku účinkovala
Varmužova cimbálová muzika, kterou primášoval rodilý Kyjovják,
Jan Slaměna. Muzika občas zahrála „chase“ Slováckého
krúžku. Začátkem sedmdesátých let se dostavoval v Kyjově
kulturák a krúžek se rozšířil na Slovácký soubor, protože
byla velká snaha získat pro krúžek muziku,“ přibližuje
pamětník. Tenkrát oslovili muzikanta Karla Hirsche, aby dal
dohromady cimbálovku. Hirsch pozval do sestavy i Vaška Horáka.
„Když muzika chtěla fungovat, tak musela jít na povinné
přehrávky, přidělili jí kvalifikaci, kterou bylo nutné každé
dva roky obhajovat před porotou,“ objasňuje zpěvák a muzikant.
V těchto letech se tedy transformoval kyjovský Slovácký
krúžek na soubor, kde byla zastoupena nejen složka taneční a
pěvecká, ale i hudební. „Národopis je postavený na muzice, ale
my, moje generace, jsme tu šanci neměli. Později už Lidové
školy umění produkovaly každý rok houslisty, z nichž někteří
se vždy ve folkloru uchytili,“ dodává.
Karla Hirsche časem nahradil ve funkci primáše zkušenější
Jan Slaměna. Horák jako člen Slaměnovy cimbálové muziky vedle
kyjovského Slováckého krúžku spolupracoval s řadou dalších
úspěšných folklorních souborů. „Těšilo mne, že mohu hrát
k tanci a zpěvu mladým a že tradice pokračuje,“ říká ke
svému muzikantskému působení. „Národopisných festivalů jsem
se účastnil hrozně rád, žil jsem tím. Díky folklóru jsme
procestovali Evropu. Pro mne ale bylo důležité, že jsem potkal
celou řadu krásných lidí, skvělých zpěváků a muzikantů,
osobností lidové muziky.“
Zpíval v Národním...
Ve druhé polovině
devadesátých let Vašek Horák vedl mužský pěvecký sbor v
Bukovanech. „Tenkrát tam chodili i podnikatelé Zapletal a
Kouřil,“ podotýká s tím, že i za jejich podpory se podařilo v
roce 2001 vydat CD „Veselo muziko“ mužského a ženského sboru
z Bukovan. Horák zde zpívá sólovou píseň Svatý Urbane, kterou
složil u příležitosti posvěcení sochy sv. Urbana, patrona
vinařů, v Bukovanech. Později na pozvání starostky Kostelce
řídil devět let smíšený národopisný sbor Kosteláci.
Vzpomíná na pěvecké vystoupení se sborem v roce 2008 na
slavnosti svěcení Božích muk v Kyjově-Bohuslavicích. Sakrální
stavbička vznikla díky finančnímu daru sourozenců Josefa a Marie
Cichrových z Boršova. Rodina zemědělců Cichrových byla za
minulého totalitního režimu těžce perzekvována.
„Folklór jsem vždy dělal pro radost,“ říká Vašek Horák. |
V roce 2004 Horák za podpory přátel natočil profilové CD „Pod
Babím lomem“. Následovalo CD „A když si zazpívám“, kde
přizval k některým písním i kostelecký pěvecký sbor. Při
natáčení zaangažoval i své známé, přední muzikanty z
brněnského BROLNu. „Velkou pomocí pro mne byl Radek Zapletal,“
vzpomíná s povděkem folklorista na svého celoživotního přítele
a učitele.
„Pocházím z venkova, všecky polní práce a kolem vinohradu, o
kterých se v lidových písních často zpívá, znám, jinak bych o
tom ani zpívat nemohl,“ konstatuje Horák, jehož pravdivý a
procítěný muzikální projev se dotýká srdcí posluchačů. S
potěšením také oživuje zapomenuté písně, ve kterých
promlouvají příběhy našich předků. Odposlouchával je od
starších lidí nebo je vyhledává ve sbírkách známých
sběratelů.
Vystupování Vaška Horáka bylo a je velmi skromné, nikdy se nesnažil získat přízeň celebrit a hřát se v jejich výslunní. „Všecka sláva polní tráva, jak se zpívá v jedné z písní, toho jsem se vždycky držel a folklor jsem dělal pro radost.“ Rád ale vzpomíná na své vystoupení po představení Jiráskovy Lucerny v Národním divadle v Praze, kdy zazpíval herci Radovanu Lukavskému k jeho 85. narozeninám. „Lukavský hrál vodníka Ivana. Po skončení divadla a našem hudebním vstupu se dočkal ovací, celé hlediště povstalo… i já jsem měl tenkrát slzy v očích. Do Prahy nás přijel z Kyjova celý vagón, organizoval to Laďa Výleta, který měl se slavným hercem přátelské kontakty. Nikdy nezapomenu, jakou krásnou prohlídku budovy Národního divadla pro nás Lukavský připravil, provedl nás od základních kamenů až po půdu,“ připomíná si silný zážitek jubilant, Vašek Horák.
-
Žádné komentáře:
Okomentovat