pátek 13. listopadu 2020

Co je doma, to se počítá

Snímek z roku 1928.
Ve středu 28. října, na 102. výročí vzniku Republiky, mne potěšil filmový portrét slavného děvčátka z poštovní známky s TGM. V roce 1928 při státní návštěvě Žďáru nad Sázavou pozvedl Tomáš Garrigue Masaryk do náručí tříletou Evu Neugebauerovou. Ikonický snímek se později dostal i na emisi známek. Eva na počátku 50. let emigrovala i se svým manželem na západ a zakotvili až v americkém Chicagu, kde ji, už jako penzistku, zastihl dokumentarista Jan Rousek.

Zajímavý a hodný pozornosti byl celý film, ale potěšil a překvapil zvláště jeden detail. Paní Eva ukazuje na kameru kroj, který jí maminka už před lety poslala z tehdejšího Československa, a je to kroj z Kyjovska. Ušila ho její zručná babička. Ke Kyjovu žádný vztah neměli a protagonistka se sama podivuje, proč právě vybrali kroj z této oblasti, ale pak si také sama odpovídá: „Protože je nejhezčí, asi se jim nejvíce líbil.“ Srovnává ho v Chicagu v muzeu krojů s lidovými oděvy z jiných zemí a žasne nad jeho bohatostí a krásou…

Moje přítelkyně, která pochází z Kyjova a žije už mnoho let nedaleko Vídně, mne požádala loni před Velikonocemi, abych jí zde nakoupila kraslice, protože v oblasti, kde bydlí, nejsou k sehnání, nikdo se tam touto jemnou ruční prací nezabývá. V Kyjově byla nabídka, i díky tradiční předváděcí akci maléreček v muzeu, obrovská a vybrat ta nejhezčí malovaná velikonoční vejce byla pořádná fuška. Všechna byla krásná. A kamarádka byla z gravírovaných i batikovaných kraslic doslova nadšená a už se těšila, až je doma i v jejich firmě naaranžuje do ošatek. 
A nemusíme chodit ani za hranice naší země. Známý, který se přistěhoval ze severní Moravy, na Slovácku poprvé ochutnal bramborové placky s povidly a mákem, tedy takzvané laty nebo patenty. „U nás to nikdo nezná,“ kroutil hlavou nad tou dobrotou.

Asi je přirozené, že to, čím jsme stále obklopeni, bereme po čase jako samozřejmost. Ale neuškodí si sem tam uvědomit bohatství našeho kraje, které je výsledkem umu, šikovnosti a pracovitosti zdejších lidí. „Slovácko je krásný region. Nedopusťme, aby byl chudý,“ píše se na webových stránkách organizace Kyjovské Slovácko v pohybu, která v této „koronavirové době“ přišla s nápadem podpořit místní výrobce a lokální ekonomiku. Pod názvem Dárek ze Slovácka pořádá na facebooku „on-line vánoční trhy“ s cílem podpořit šikovné lidi z regionu. Vánoce se blíží a dárky se budou hodit. Jak nabádají iniciátoři akce: „Utrácejme naše peníze v našem regionu!“ 





Žádné komentáře:

Okomentovat