Kyjov
– Není vám dvacet, třicet, dokonce ani čtyřicet, a chtěli
byste se dál vzdělávat? Nemusíte s nostalgií vzpomínat na
studentská léta, není problém do školních lavic znovu usednout.
Univerzita třetího věku funguje v Kyjově při Klvaňově gymnáziu
a střední zdravotnické škole pod záštitou Mendelovy univerzity
v Brně už od roku 2007. A za uplynulých dvanáct let ji
absolvovalo více než pět set studentů.
„Při
setkání s představiteli Mendelovy univerzity jsme narazili na
problém velkého převisu posluchačů Univerzity třetího věku v
Brně, kam dojížděli lidé ze širokého okolí. A tak mne
napadlo, že bychom pro ně mohli přednášet i v Kyjově,“
vzpomíná na počátky ředitelka Klvaňova gymnázia a střední
zdravotnické školy Renáta Soukalová. Začali dvouletým studiem
a pro velký zájem posluchačů rozšířili studium na tříleté,
se šesti semestry. Výuka probíhá jedenkrát týdně formou
přednášky nebo semináře přímo ve škole, lektory jsou
profesoři kyjovského gymnázia a střední zdravotnické školy.
Studium se zahajuje imatrikulací a je zakončeno slavnostní
promocí v aule Mendelovy univerzity v Brně. „Výhodou je, že
nevyžadujeme přijímací zkoušky, nezkouší se ani v průběhu
semestru, studenti nemusí vypracovávat žádné závěrečné
práce,“ vypočítává pozitiva vzdělávacího programu
Univerzity třetího věku ředitelka školy. „Žádný stres,
naprostá pohoda. Podmínkou je, aby měl posluchač aspoň padesát
let a maturitní zkoušku. Důležitá je chuť učit se, radost ze
vzdělávání.“ Poplatek za semestr činí 680 Kč a univerzita za
něj poskytne posluchači edukační materiály v písemné podobě.
Výuka probíhá v budovách Klvaňova gymnázia a střední zdravotnické školy v Kyjově. |
Studium je zakončeno slavnostní promocí v aule Mendelovy univerzity v Brně. |
V
každém ročníku je kolem třicítky studentů, to znamená, že
aktuálně se na Univerzitě třetího věku v Kyjově vzdělává
asi stovka posluchačů. Pokud poptávka převyšuje nabídku,
zájemce se zapíše ke studiu na příští rok. Absolventi se na
univerzitu hlásí i opakovaně, protože témata lektoři inovují,
takže stále získávají nové poznatky. Tříleté studium je
tvořeno cykly přednášek a seminářů z různých sfér života
společnosti. „Témata přednášek i se jmény lektorů
zveřejňujeme na internetu. A přednášky se často týkají
oblasti zájmu pedagogů, nikoli předmětu, pro který mají
aprobaci a který vyučují. Takže studenti se mohou dozvědět
například o myslivosti, jak sestavit rodokmen, o nových
trendech ve výživě, oblíbená jsou i cestopisná témata.
Posluchači přednášky hodnotí, získáváme takto zpětnou vazbu
a nové podněty pro zkvalitnění studia,“ přibližuje Soukalová.
Silným zážitkem byla pro studenty v rámci terénních cvičení
návštěva ZOO Hodonín, a to v době, kdy nebylo otevřeno pro
veřejnost, a oni tak měli možnost se dostat do kontaktní
blízkosti některých cizokrajných zvířat. Absolvovali také
například exkurzi do podniku Sonnentor v Čejkovicích nebo do
muzea Anthropos v Brně. Všechny akce se setkaly s velmi příznivým
ohlasem.
Zatímco většina seminářů je spíše teoretických, pedagožka
výtvarné výchovy Jana Truschingerová připravuje pro studenty i
praktické cvičení. „Mnozí ani netuší, jaké jsou v nich
skryté možnosti,“ podotýká. „Výtvarné tvoření mne
nadchlo,“ sděluje čerstvá absolventka Univerzity třetího věku
paní Věra z Kyjova. Sama před lety vysokoškolská studia kvůli
rodinné situaci nedokončila, ale chuť vzdělávat se, tvořit a
rozšiřovat si duševní obzory ji neopustila.
Žádné komentáře:
Okomentovat