Kyjov
- Základní škola Montessori Kyjov získala podporu města,
Jihomoravského kraje i nezbytnou akreditaci ministerstva školství.
Nyní jedná o vhodných prostorách v blízkosti centra města, kde
by škola měla od září 2020 začít fungovat. Spoluzakladatelka
školy pedagožka Radka Kůrová spolu s Kateřinou Justrovou
uspořádaly přednášku pro rodiče a zájemce o Montessori výuku.
Spolek Dobrý start pořádá přednášky o metodě Marie Montessori. |
„Pomoz
mi, abych to dokázal sám,“ je hlavním mottem alternativního
výchovně vzdělávacího programu, který na počátku dvacátého
století vytvořila a uvedla do praxe lékařka a pedagožka
italského původu Marie Montessori. „Marie Montessori byla velmi
inspirativní osobnost,“ přibližuje devětatřicetiletá učitelka
Radka Kůrová. „Tato žena si na konci devatenáctého
století prosadila své studium na lékařské fakultě a jak se
dovídáme z jejího životopisu, musela překonat celou řadu
praktických překážek ve světě, který se ženou v té době
nepočítal.“
V roce 1907 Maria Montessori otevřela Dům dětí, školku pro
padesát dětí od tří do šesti let. „Montessori přístup a
metody jsou dnes rozpracovány a dají se aplikovat i u dětí ještě
mladších, v podstatě od kojeneckého věku,“ informuje Kůrová.
„Dítě je přirozeně zvídavé a tvořivé. Montessori přístup
využívá vnitřní motivace dítěte a staví na ní více než na
pochvalách zvenčí. Výuka probíhá bez stresu a tlaku na psychiku
dítěte.“ Velmi důležité jsou pomůcky a prostředí, ve kterém
se děti učí. Jde o to, aby v době, kdy jedinec vnitřně dozraje
pro určitou činnost, měl po ruce vhodný stimul. Ve třídě jsou
takzvané koutky, police s různými předměty a sofistikovanými
učebními pomůckami. Názornost a praxe je jedním z důležitých
principů výuky.
„Předběžně
počítáme, že ve třídě bude maximálně dvanáct dětí,
například od první do třetí třídy. Tento model „malotřídky“
se osvědčil, starší děti mohou „vyučovat“ mladší, a tím
se sami učí. Rozvíjí se spolupráce,“ přibližuje Kůrová
systém výuky, kde učitel je chápán jako průvodce dítěte.
Školné bude činit 3 500 korun za měsíc.
Spoluzakladatelka ZŠ Montessori Radka Kůrová z Vlkoše. |
Pro
rodiče a veřejnost se budou konat setkání o montessori přístupu
každý poslední čtvrtek v měsíci v budově Quatro naproti parku.
Rodiče kromě informací v případě zájmu obdrží také
předběžné přihlášky pro své děti do nové Montessori ZŠ v
Kyjově.
Montessori školky a školy dnes fungují po celém světě, u nás jsou hlavně ve velkých městech, v Praze, v Brně nebo ve Zlíně. Ve Svatobořicích-Mistříně v září 2019 zahájila činnost Montessori školka.
Spolek Dobrý start založila skupinka rodičů - MDDr. Olga Petrová,
Eva Judasová a Ing. Šárka Vrajová z Kyjova a Mgr. Radka
Kůrová z Vlkoše, kteří si přejí pro své děti výuku
podle Marie Montessori na základní škole. Olga Petrová pracuje
jako zubní lékařka v Kyjově. Trend navracení se mladých
obyvatel zpátky do města a celkové zlepšování atmosféry a
možností života v Kyjově ji velmi těší a ráda by k němu
přispěla. Eva Judasová, absolventka Obchodní Akademie, má praxi
s vedením zaměstnanců, vášeň pro ekologii a udržitelný
životní styl. Šárka Vrajová se po 14 letech života v Austrálii
rozhodla vrátit do rodného města a přináší osobní zkušenost
s Montessori školou, které její děti navštěvují. Projekt
vzniku Montessori školy v Kyjově podporuje i vedení
Caboolture Montessori School v Austrálii, které nabídlo
poradenství a poskytnutí know how v oblasti řízení a vedení
školy. Radka Kůrová vystudovala pedagogiku a absolvovala kurzy
Montessori průvodce. Zajímá se o inovativní přístupy a sleduje
vývoj škol, které používají metody vstřícné k současným
psychologickým, pedagogickým a fyziologickým a poznatkům.
Alternativní školy jsou v okolí Kyjova dvě: v Hodoníně
škola Na Pohodu a v Ostrožské Nové Vsi škola Na Dědině.
Působí také Svobodná slovácká škola v Hostějově ve
Zlínském kraji. Tyto školy ale nejsou zaměřeny konkrétně na
montessori vzdělávací metodu.
Žádné komentáře:
Okomentovat