|
Legiovlak o třinácti vozech stál v Kyjově na první koleji. |
Kyjov
- Od roku 2015 putuje Legiovlak po naší republice, projel všechna
krajská města a většinu měst okresních. Ve třetím srpnovém
týdnu zavítal i do Kyjova. Návštěvníci měli možnost
absolvovat komentovanou prohlídku nabitou informacemi a zajímavostmi
ze života našich legionářů v Rusku.
Na
konci první světové války čítalo Československé vojsko na Rusi takřka 70 000
mužů ve zbrani. Mnozí se ale vrátili až dva roky po válce,
během kterých sváděli boje s ruskými bolševiky.
Legiovlak je
replikou legionářského vojenského vlaku z let 1918-1920, kterým
se českoslovenští legionáři přesouvali po Transsibiřské
magistrále. Vojáci si vedli výborně, ovládli tisíce kilometrů této
nejdůležitější ruské železnice.
|
Některé vozy byly zařízeny docela luxusně. |
Třináct
vozů základní sestavy vlaku sloužilo k různým činnostem, které byly
nutné pro přežití legionářů na Sibiři. Kromě ubytovacího,
opancéřovaného a zdravotního vozu zde najdeme například vagon
polní pošty, krejčovskou dílnu se šicími stroji, vybavenou
kovářskou dílnu, luxusně zařízený velitelský a štábní vůz,
prodejní vůz s dobovým sortimentem a dokonce i filmový vůz,
zařízený jako malé kino.
„Šlo o to, aby vojáci trávili svůj
volný čas aktivně, aby se mohli vrátit ke koníčkům a
činnostem, které doma provozovali, a tak lépe zvládali útrapy
války. Jejich hospodářská činnost přinášela také nemalé
zisky,“ uvedl průvodce. V odlehlých oblastech Ruska se zároveň
stávali nositeli pokroku. „Byla to dobrovolná armáda, lidé
všech šarží si tykali a oslovovali se „bratře“, což bylo
jinde nevídané,“ doplnil lektor ve vojenské uniformě s tím, že
ale poslouchat se muselo.
|
Zájemci si mohli prohlédnout dobové stejnokroje. |
|
Detail ze zdravotního vozu. | |
|
Vůz, který sloužil jako kovářská dílna. | | | |
|
Poštovní vůz. Místo papíru bylo v Rusku někdy nutné
použít na psaní březovou kůru. | |
|
|
Krejčovská dílna. |
Petr
Čížek, vedoucí první směny Legiovlaku, uvedl, že
projekt je součástí oslav 100. výročí vzniku republiky. „Je
to důležité poselství dnešním lidem, aby měli na paměti, že
v současné době se máme poměrně dobře, nehrozí riziko válek.
Zároveň je potřeba upozorňovat na to, že samostatný stát není
samozřejmost a že v minulosti o něj bylo třeba bojovat.“
|
Průvodce Petr Čížek je oblečený do dobové ruské uniformy
s československým označením, červenobílými stužkami a
rukávovým štítkem.
|
Dalším
členem stálé osádky Legiovlaku je Tomáš Rusek, vystudovaný
historik. Návštěvnost v Kyjově hodnotí jako nadstandardní.
„Je to dáno jednak tím, že na vlak je dobře vidět, stojíme na
dobrém místě a také tím, že tady v okolí bylo spousta
významných legionářů, například ve Vlkoši generál Sergěj
Ingr nebo přímo v Kyjově studoval Radola Gajda, věhlasný
generál, takzvaný Sibiřský lev,“ připomněl historik.
|
Putování čs. legionářů ukazuje mapa. |
Zájem
přivedl na kyjovské vlakové nádraží i paní Marcelu ze
Svatobořic-Mistřína. „Měli jsme souseda, strýček Kudela,
který k nám chodíval. Byl v italských legiích a přišel pak
pěšky domů. Jeho vyprávění jsem jako malá poslouchala. Také
můj praděda byl ve válce. Je to úžasná výstava, krásně
zpracovaný materiál,“ dodává návštěvnice.
|
Bojová technika |
Zájemci
si mohli prohlédnout věrné repliky vybavení vozů, dobové
uniformy, ale také originální exponáty, informační panely a
spoustu fotografií mapujících historii čs. legií. Legiovlak bude
jezdit až do roku 2020. Zřizovatelem projektu je Československá
obec legionářská. Na jejích stránkách
www.legie100.com
je možné dohledat také seznam všech legionářů.
Od března 1918 se Československé vojsko na Rusi zabydlelo ve vojenských vlacích (ešalonech). Vlaky sloužily jako pojízdná kasárna a staly se do roku 1920 domovem našich vojáků, kteří si je postupně dovybavovali. V druhé polovině roku 1918 byly jednotky nově zformovány a s tím docházelo i k budování logistickckých a podpůrnných částí (kuchyně, pekárny, prádelny, sklady, štáby, nemocnice , zbrojařské, technické, krejčovské, ševcovské, kovářské , truhlářské a dalsí dílny), a to především ve vagonech. Celkem disponovalo čs. vojsko na Rusi 531 osobními a 10 287 nákladními vozy, které byly uspořádány ve 259 vlacích. (Zdroj: leták Legiovlak)
Žádné komentáře:
Okomentovat