"Půst
– okno pro Boha“ byl název postní duchovní obnovy, kterou
uspořádala kyjovská farnost společně s Orelskou jednotou Kyjov v
kostele Nanebevzetí Panny Marie v sobotu 7. března. Vedl ji
velehradský duchovní správce P. Josef Čunek, SI.
P. Josef Čunek je členem jezuitského řádu. |
P. Čunek se inspiroval osobností Jana Ámose Komenského a jeho
odkazem. Komenský nahlíží na člověka jako na nejdokonalejšího
z celého Stvoření a přes veškeré svoje reformní úsilí ve
školství nezapomíná na to, že „cíl lidského života leží
mimo tento život, ve věčném životě, na nějž se musí člověk
soustavně připravovat.“ Celá příroda ukazuje na svého Tvůrce,
na Stvořitele. Člověk se však musí podle tohoto zakladatele
moderní pedagogiky teprve tvořit, a to výchovou. Zejména v mládí
a společně ve školách. Škola má být univerzální, musí
obsahovat výuku ve znalostech (eruditio), mravní výchovu (mores) a
náboženskou výchovu (religio). I když Komenský klade důraz na
to, aby se vyučovalo v souladu s přírodou, připomíná, že
vědění, ctnost a víru příroda sama netvoří. „Ty se
získávají modlitbou, učením a činností,“ píše ve své
Velké didaktice.
„Být člověkem tě může
naučit jenom Bůh,“ říká P. Čunek. „Křesťanem se člověk
stává, až potká Krista. Ježíš nás přišel naučit skutečnému
lidskému životu.“ Křesťanství je tak podle něj nikdy
nekončící školou, tréninkem a Bůh vychovatelem, který nás
vede. Člověk má jít dál, nezůstávat jenom u rozvíjení
tělesné a duševní roviny své osobnosti, ale má kultivovat
rozměr duchovní, který ho teprve dělá člověkem. Sem patří
ctnosti trpělivosti, laskavosti, statečnosti, skromnosti a
odpouštění, a těm člověka může naučit jenom Bůh.
„Pravý Bůh nás vede ke svobodě
a čisté srdce k souhlasu rozumu, svědomí a srdce ke spolupráci a
životu s Bohem. Půst by měl být od špatných myšlenek a
příležitostí ke snaze srovnávat své myšlení s myšlením
Božím. Dívat se Božíma očima na stvoření a poznávat jak je
Bůh krásný, moudrý a štědrý. Půst může znamenat děkování
Bohu a nechání se vést jeho moudrostí,“ uzavřel P. Josef
Čunek.
Žádné komentáře:
Okomentovat