čtvrtek 30. srpna 2018

Legiovlak je mementem i pro současnost


Legiovlak o třinácti vozech stál v Kyjově na první koleji.

Kyjov - Od roku 2015 putuje Legiovlak po naší republice, projel všechna krajská města a většinu měst okresních. Ve třetím srpnovém týdnu zavítal i do Kyjova. Návštěvníci měli možnost absolvovat komentovanou prohlídku nabitou informacemi a zajímavostmi ze života našich legionářů v Rusku. 

Na konci první světové války čítalo Československé vojsko na Rusi takřka 70 000 mužů ve zbrani. Mnozí se ale vrátili až dva roky po válce, během kterých sváděli boje s ruskými bolševiky.
 Legiovlak je replikou legionářského vojenského vlaku z let 1918-1920, kterým se českoslovenští legionáři přesouvali po Transsibiřské magistrále. Vojáci si vedli  výborně, ovládli tisíce kilometrů této nejdůležitější ruské železnice.

Některé vozy byly zařízeny docela luxusně.
Třináct vozů základní sestavy vlaku sloužilo k různým činnostem, které byly nutné pro přežití legionářů na Sibiři. Kromě ubytovacího, opancéřovaného a zdravotního vozu zde najdeme například vagon polní pošty, krejčovskou dílnu se šicími stroji, vybavenou kovářskou dílnu, luxusně zařízený velitelský a štábní vůz, prodejní vůz s dobovým sortimentem a dokonce i filmový vůz, zařízený jako malé kino.
 „Šlo o to, aby vojáci trávili svůj volný čas aktivně, aby se mohli vrátit ke koníčkům a činnostem, které doma provozovali, a tak lépe zvládali útrapy války. Jejich hospodářská činnost přinášela také nemalé zisky,“ uvedl průvodce. V odlehlých oblastech Ruska se zároveň stávali nositeli pokroku. „Byla to dobrovolná armáda, lidé všech šarží si tykali a oslovovali se „bratře“, což bylo jinde nevídané,“ doplnil lektor ve vojenské uniformě s tím, že ale poslouchat se muselo. 

Zájemci si mohli prohlédnout dobové stejnokroje.
Detail ze zdravotního vozu. 

Vůz, který sloužil jako kovářská dílna.
Poštovní vůz. Místo papíru bylo v Rusku někdy nutné použít na psaní březovou kůru.

Krejčovská dílna.
Petr Čížek, vedoucí první směny Legiovlaku, uvedl, že projekt je součástí oslav 100. výročí vzniku republiky. „Je to důležité poselství dnešním lidem, aby měli na paměti, že v současné době se máme poměrně dobře, nehrozí riziko válek. Zároveň je potřeba upozorňovat na to, že samostatný stát není samozřejmost a že v minulosti o něj bylo třeba bojovat.“

Průvodce Petr Čížek je oblečený do dobové ruské uniformy s československým označením, červenobílými stužkami a rukávovým štítkem.


Dalším členem stálé osádky Legiovlaku je Tomáš Rusek, vystudovaný historik. Návštěvnost v Kyjově hodnotí jako nadstandardní. „Je to dáno jednak tím, že na vlak je dobře vidět, stojíme na dobrém místě a také tím, že tady v okolí bylo spousta významných legionářů, například ve Vlkoši generál Sergěj Ingr nebo přímo v Kyjově studoval Radola Gajda, věhlasný generál, takzvaný Sibiřský lev,“ připomněl historik.

Putování čs. legionářů ukazuje mapa.

Zájem přivedl na kyjovské vlakové nádraží i paní Marcelu ze Svatobořic-Mistřína. „Měli jsme souseda, strýček Kudela, který k nám chodíval. Byl v italských legiích a přišel pak pěšky domů. Jeho vyprávění jsem jako malá poslouchala. Také můj praděda byl ve válce. Je to úžasná výstava, krásně zpracovaný materiál,“ dodává návštěvnice.


Bojová technika
Zájemci si mohli prohlédnout věrné repliky vybavení vozů, dobové uniformy, ale také originální exponáty, informační panely a spoustu fotografií mapujících historii čs. legií. Legiovlak bude jezdit až do roku 2020. Zřizovatelem projektu je Československá obec legionářská. Na jejích stránkách www.legie100.com je možné dohledat také seznam všech legionářů. 








Od března 1918 se Československé vojsko na Rusi zabydlelo ve vojenských vlacích (ešalonech). Vlaky sloužily jako pojízdná kasárna a staly se do roku 1920 domovem našich vojáků, kteří si je postupně dovybavovali. V druhé polovině roku 1918 byly jednotky nově zformovány a s tím docházelo i k budování logistickckých a podpůrnných částí (kuchyně, pekárny, prádelny, sklady, štáby, nemocnice , zbrojařské, technické, krejčovské, ševcovské, kovářské , truhlářské  a dalsí dílny), a to především ve vagonech. Celkem disponovalo čs. vojsko na Rusi 531 osobními a 10 287 nákladními vozy, které byly uspořádány ve 259 vlacích. (Zdroj: leták Legiovlak)





Žádné komentáře:

Okomentovat